In de Nederlandse krant AD stond onlangs een opvallend verhaal: steeds meer bestuurders van een Tesla Model 3 die hun wagen ’s nachts aan een openbaar laadpunt laten opladen, vinden hun auto ’s morgens zonder laadkabel terug. Een dure grap, als je weet dat zo’n kabel al snel 150 euro kost.

Tussen 20 november en 4 december zouden in alleen al in de politiezone Amsterdam-Zuid 21 aangiftes binnengekomen zijn. Dat is vreemd omdat een laadkabel normaalgezien aan de auto wordt vergrendeld tijdens het laden. Maar de Tesla Model 3 heeft een specifieke eigenschap die dieven het leven vergemakkelijkt: wanneer de auto niet (meer) aan het opladen is maar wel nog aan een laadpunt is gekoppeld en de omgevingstemperatuur onder de 5 graden Celsius zakt, dan wordt het slot van de laadkabel ontgrendeld. Dat doet de auto om te vermijden dat de kabel vastvriest in de laadingang. Dieven hebben die zwakke plek blijkbaar ontdekt en maken daar nu misbruik van.

De oplossing van de politie is: rij de auto op de kabel zodat die onder een band vastzit als je op straat wil opladen. Zo kunnen dieven hem niet meenemen. Al zal dat niet optimaal zijn voor de levensduur van de kabel…

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: