Tijdens onze recente test van de drie Honda CB500 modellen hebben viel ons het aangenaam motorgeluid van één van die drie modellen op. Dat model was uitgerust met een Akrapovic uitlaat. Hier is geen sprake van een beduidende winst aan vermogen, maar wel een nieuwe look voor de machine, en een nieuwe klank. Een geslaagde combinatie, in het bijzonder ten opzichte van de "standaard" uitlaat van de CB.
Met dat idee in het achterhoofd hebben we beslist om onze Integra (van onze langdurige test) er ook met eentje uit te rusten. Wetend dat de Integra dezelfde basis gebruikt als de NC700S en NC700X is het dan ook geen verrassing dat de fabrikanten niet op zich hebben laten wachten om ook voor de Integra een uitgebreid gamma op de markt te brengen. Uit dat uitgebreid aanbod zijn wij voor het esthetisch meest gewaagd model gegaan, de L3X Dual Hyperflow van Ixil.
Dit Spaans bedrijf, dat opgericht werd in 1955, is nu aanwezig in meer dan veertig landen, en heeft zijn expertise kunnen uitbreiden tot op het hoogste competitieniveau, MotoGP inbegrepen. De Dual Hyperflow springt meteen in het oog door zijn extreme compactheid en héél persoonlijke stijl. Als kers op de taart is hij dan ook nog eens beschikbaar aan een scherpe prijs van 325 €.
Het monteren heeft amper enkele minuutjes in beslag genomen. Het volstaat om de standaard knalpot er af te halen, en te vervangen door de Dual Hyperflow. Kinderspel !
De afwerking, in roestvrij staal, is heel verzorgd en eindigt in een knap afgeschuind uiteinde van massief aluminium. Niets op aan te merken, buiten het wat grote logo. Wat de look betreft, dat laten we aan uw beoordeling over. Maar dat de Intergra er met deze uitlaat lichter en sportiever uitziet, dat zal iedereen wel beamen.
En het geluid? Daar waar de Integra uitblinkt in totaal onbestaand karakter, krijgt hij met deze Ixil een zowaar viriel temperament. Hij gaat heel laag, en zet het specifieke motorblok van de NC700 met DCT versnellingsbak, die het van de lage toerentallen moet hebben, helemaal in de kijker.
Een originele stijl, een (behouden) viriele klank, 1 kilogram meer, prestaties en verbruik zijn onaangetast, … er zit nog toekomstmuziek in deze markt !