Stijl Je bent er fan van of niet, maar de Tribeca laat niet onverschillig. Als we hem van iets dichterbij bekijken vallen enkele gelijkenissen op zoals bijvoorbeeld de voorkant, die zou van een Alfa Romeo kunnen zijn en de koplampen doen aan een Cayenne denken. Hij komt als massief over en heeft zijn eigen personaliteit. Ze hadden het ook anders kunnen doen maar nu kan hij ten minste niet als banaal omschreven worden. Motor De moto ris waarschijnlijk het zwakste punt van de Tribeca, hij is dan ook maar uitsluitend te verkrijgen met een benzinemotor, en dat kan in onze contreien als een handicap aanschouwd worden. Dat wil ook niet zeggen dat de Tribeca de moeite niet loont, want de zescilinder onder de motorkap is het proberen waard. Deze flat six (zoals bij Porsche, met uitzondering van de Cayenne … ) heeft een inhoud van drie liter en het vermogen dat er wordt uitgehaald loont ook de moeite met 245 pk bij een toerental van 6.000 tr/min en een koppel van 297 Nm aan 4.200 tr/min. Een uitstekend rendement, ook al doet BMW het iets beter met zijn zescilinder in lijn en een tiental extra pk’s. Deze motor heeft ons echt verbaasd ! Hij is soepel, elastisch, en vanuit een laag toerental trekt hij zonder aarzelen op om tot volle kracht te komen vanaf 4.000 tr/min. Vanaf dat punt werkt de rode zone als een magneet en laten de lage tonen van de motor zich duidelijk horen, lage tonen die overeenkomen met het zware voorkomen van de Tribeca. Met spijt moeten we vaststellen dat deze knappe motor aan een ontgoochelende versnellingsbak werd gekoppeld. Hij is uitgerust met vijf versnellingen dat zo goed als niet is geëvolueerd. Hij is alles behalve sportief! De sequentiële bediening wordt ook best achterwege gelaten want de reactiesnelheid blijkt oneindig lang te duren. Het schakelen is op zijn beurt wel soepel en doet aanzetten tot een “cruising on the West Coast” manier van rijden. De frustratie van een aanwezig, maar onbruikbaar, vermogen wordt snel ondraaglijk, zoveel zelf dat we er al van dromen om deze motor in een Impreza terug te vinden om er een GT van te maken voor wie de STi iets te hevig vindt, maar dan wel met een handgeschakelde versnellingsbak. Een grote en zware SUV, gekoppeld aan een boxer motor van drie liter met een ondoeltreffende versnellingsbak heeft een hoog verbruik als gevolg. Héél hoog zelf! Met een gemiddeld verbruik van 15.8 liter en een tankinhoud van 64 liter gaat een volle bak maar even mee … Wegligging Hier hadden we eerlijk gezegd een beetje schrik van, vooral omdat het hier gaat om een auto die Amerikaanse markt als doel heeft. Tot onze verbazing hebben we moeten vaststellen dat alles vlekkeloos is verlopen! Ook al moet je van de Tribeca niet vragen om een X5 of Q7 te volgen is het resultaat meer dan degelijk. Hij is op dat vlak in elk geval homogener dan een Kia Sorento. De stuurbekrachtiging is op zijn beurt dan weer te hevig en maakt nog maar eens duidelijk voor welke markt deze Tribeca bestemd is. Hetzelfde geldt voor de remmen. Je krijgt het gevoel je voet in een spons te duwen bij het remmen. Maar uiteindelijk vertraagt hij en stopt hij zelf! Je moet het alleen gewoon worden… Comfort Hier valt niets op aan te merken. De Tribeca is een leefbare auto met een degelijke geluidsdemping (zolang er van de motor niet te veel gevraagd wordt) met een goede rijpositie. Het enige minpuntje, voor ons dan toch, is het gebruik van zetels op z’n amerikaans, met weinig laterale steun dus. Zoals het hoort biedt de Tribeca ook een optie voor 7 plaatsen aan, waarvan er vijf door iedereen kunnen gebruikt worden, en twee die zijn voorbehouden aan kinderen… De ergonomie is uitstekend en we kunnen het gebruik van een touch screen alleen maar loven…al was het gemakkelijker geweest om het iets dichter bij de bestuurder te plaatsen, want wie niet over een telescopische arm beschikt laat bij het rijden dat scherm maar best met rust. Misschien was het wel een bewuste keuze om de bestuurders te verhinderen om bij het rijden met iets anders bezig te zijn. Tot slot vermelden we graag dat er veel en ruime opbergvakken beschikbaar zijn. De koffer is gewoon enorm, een echt vrachtruim. Bij het gebruik van de zitjes achteraan wordt dat volume beduidend kleiner. Uitrusting De optielijst kunnen we snel overlopen…want die bestaat gewoon niet! Dat maakt het gemakkelijk voor de journalisten want het is niet altijd even voor de hand liggend om uit te maken wat er nu juist allemaal mogelijk is uit die optielijst dat zo dik is als een telefoonboek bij de duitse constructeurs. Dat wil wel niet zeggen dat de koper er goed van af komt, want hij is ongetwijfeld uitgerust met opties waarvoor de koper liever niet had betaald. Wel heeft Subaru drie afwerkingniveaus voorzien (Comfort, Luxury en Executive) ; die niveau’s gaan van goed uitgerust tot all-in, of toch bijna…want zelf met de meest luxueuze afwerking ontbreken er de automatische ruitenwissers, xenon koplampen en een cruise control… Om gebruik te kunnen maken van 7 plaatsen moet voor de « Executive » afwerking gekozen worden, en die kost 51.200 €. Een prijs dat een airco met drie zones bevat en een DVD systeem met centraal geplaatst scherm. Voor 48.200 € krijgt U de “Luxury” afwerking met lederen interieur, DVD navigatiesysteem met touch screen, achteruitrijcamera en verwarmde en elektrische voor en achterzetels. De “Comfort” versie, 43.200 €, krijgt er 18 duim velgen bij, frontale en laterale airbags, een airco met twee zones, elektrische zetels vooraan, metaalkleur en een integrale en permanente transmissie. Conclusie De Tribeca is een apart geval dat in Europa waarschijnlijk een beperkt succes zal hebben, vooral te wijten aan de gulzige en enige motor voor deze SUV. Zijn geraffineerde motor komt niet echt overeen met zijn voorkomen, maar zijn persoonlijkheid, prestaties en sonoriteit maken er een aantrekkelijke auto van. Hij kan ook enkele doorslaggevende argumenten voorleggen zoals de bekende betrouwbaarheid van het merk, een volledige uitrusting en een vrachtruim dat dienst doet als koffer!