STI, het sportdepartement van Subaru, heeft zich nog eens over de Impreza gebogen. Dat leverde de R205 op, een wild beest dat op heel wat vlakken werd aangepast. De R205 is ontworpen met het circuit in het achterhoofd, maar blijft geschikt voor de openbare weg.
Onderstel
Subaru heeft geen halve maatregelen genomen. De schokdempers, torsiestaven, veren en banden zijn specifiek. Subaru preciseert dat het onderstel ontworpen werd in het vooruitzicht van de 24 uren van de Nürburgring, waar enkele Imprezas worden ingezet.
Motor
Een 2-liter viercilinder boxermotor zorgt voor de aandrijving. Die levert 320 pk en een koppel van 431 Nm. Om dat te bereiken, heeft Subaru de grote middelen ingezet: een aangepaste turbo, een ander motorbeheer en een nieuwe. Dit zou voor uitstekende prestaties moeten zorgen, maar Subaru houdt tot nu toe de lippen stijf op elkaar.
Pech
Interesse? Jammer, want Subaru produceert maar vierhonderd exemplaren. Die zijn allemaal rechtsgestuurd en uitsluitend voor de Japanse markt bedoeld.