Weer in de pas
De Legacy werd voor het eerst gepresenteerd in 1989 als berline met sportieve ambities. Zijn motoren met vlakke cilinders die het zwaartepunt verlagen en zijn vierwielaandrijving vormden ontegensprekelijke voordelen voor het weggedrag. Alle generaties die volgden, hebben deze twee regels gerespecteerd en braken bovendien snelheids- en betrouwbaarheidsrecords. Tegenwoordig is sportiviteit geen aankoopreden meer en Subaru heeft zijn gezinswagen met opzet wat getemperd. Hij behoudt wel zijn boxermotoren en integrale transmissie, maar werd braver, bijvoorbeeld door deuren met een klassiek frame rond de vensters. De auto werd ook hoger (65 tot 80 mm), langer (55 tot 65 mm) en breder (50 mm). Dat komt de ruimte en dus het comfort aan boord ten goede.
Qua stijl heeft Subaru altijd soberheid boven originaliteit verkozen. De vorige generatie is volgens ons nochtans een interessant compromis dat de klassieke stijl die het merk zo dierbaar is, combineert met een vleugje sportiviteit die hem onderscheidt van de massa. De nieuwkomer werd wat hoger, maar loopt verder weer helemaal in de pas. Terwijl de voorkant de katachtige blik behoudt, vervalt de achterkant in een droevige ingetogenheid. Deze berline is anoniem en laat zich niet opmerken met zijn stijl.
Maar dat is niet het verkoopargument van Subaru. Het gaat er niet om de show te stelen door een gezinswagen te overladen met bling-blingaccessoires, leds of overbemeten velgen. Neen, bij Subaru focust men op de techniek en het raffinement onder de motorkap, wat vooral kenners aanspreekt.
Outback
Net zoals de vorige generatie, onderscheidt de Outback zich weinig van een Legacy Touring Wagon, de gewone breakversie. Een voor- en achterspoiler, een schild onder de motor en meer uitgesproken flanken en wielkasten zijn de voornaamste herkenningspunten. Voorts gebruikt de Outback dezelfde technische basis als de traditionele Legacy, met één exclusiviteit: een schitterende 3.6 zescilinder, overgenomen van de grote SUV Tribeca. Met een vermogen van 260 pk en een vijftrapsautomaat verwachten we een eerder beperkte interesse op onze markt.
Het gamma
De Legacy berline en break (Touring Wagon) stellen drie motoren voor. De 2.0 basisbenzine met 150 pk wordt aangevuld met de 2.5. Ook dat is een viercilinder boxermotor, maar in combinatie met een nieuwe CVT-automaat die Lineartronic gedoopt werd. Dat is een continu variabele transmissie met een ketting, nooit eerder gezien op een auto met vierwielaandrijving. De Nissan Murano heeft ook een CVT, maar gebruikt een riem. De meest interessante keuze is zonder twijfel de nieuwe 2.0 diesel met 150 pk. Dat is opnieuw een viercilinder boxer, exclusief gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak.
De Outback laat de 2.0 benzine links liggen, maar geniet zoals gezegd van een zescilinder.
Lineaire Lineartronic
Bij deze eerste test valt onze keuze op een Outback 2.5 met Lineartronic (nu ja, dat was de enige die beschikbaar was). Zodra we ons binnenin geïnstalleerd hebben, zijn we verrast door de beschikbare plaats. De ruimte is ongetwijfeld één van de sterke punten van deze auto, vooral achterin, waar je je in een limousine waant.
De kwaliteitsindruk is goed, maar de plastics van de boordplank voelen hard aan. Vreemd, als je weet dat de vorige generatie heel zacht afgewerkt was. Voorts oogt het geborstelde aluminium van de centrale console nogal goedkoop, het design lijkt op de helm van Grendizer. Er is helemaal geen sprake van sportiviteit in dit interieur, al wekt het stuurwiel met drie spaken misschien eventjes die illusie.
We starten de motor door op de startknop te duwen. De flat four wordt wakker en klinkt als een wasmachine. Schakelhendel in D en we zijn vertrokken! Toegegeven, na de eerste wielomwentelingen zijn we nog niet echt onder de indruk. De automaat zorgt voor geen enkel gevoel en de motor mist koppel. Vol accelereren wordt niet echt beloond. Het geluid is dan meer aanwezig en het verbruik stijgt. Maar de duw in de rug blijft bescheiden. De toerenteller klimt langzaam terwijl de automaat de motor beetje bij beetje op toeren laat komen.
De roeping is hier duidelijk soepelheid en comfort. Vergeet elke vorm van sportiviteit. Het compromis tussen comfort en weggedrag geldt nochtans als referentie: het chassis is gezond maar heeft niet de levendigheid van zijn voorgangers. De nieuwe Outback is minder speels.
De diesel, een andere wereld
De diesel is voorbestemd om het grootste deel van de Belgische verkoop voor zijn rekening te nemen en verandert het beeld van de Legacy compleet. Het motorkoppel en de handgeschakelde versnellingsbak geven hem de spierkracht die ontbrak. Graag hadden we een minder hakerige versnellingsbak gezien, maar deze Legacy is echt geslaagd.
Hij rijdt heel aangenaam, zeker met het sportonderstel (beschikbaar met Sport Pack), dat hem even levendig maakt als zijn voorgangers. De motor is erg vol, dankzij het koppel dat vanaf de laagste toeren beschikbaar is, geraakt nooit buiten adem en blijkt opmerkelijk stil. Enkele lichte transmissiegeluiden en het aparte motorgeluid herinneren eraan dat dit geen auto is zoals die van je buurman.
Deze auto is een plezier om te besturen en waardeer je vooral voor zijn techniek maar koop je niet voor de show. Deze Legacy is doeltreffend, discreet en uitstekend gebouwd en zet de stamboom succesvol voort. Een uitstekende keuze.
De prijzen
De prijzen lijken een beetje gestegen bij de generatiewissel. De basisprijs bedraagt 29.995 euro voor een Legacy 2.0 benzine berline, de maximumprijs 49.450 euro voor een Outback 3.6. Tussen die twee vind je de dieselversies met een prijs van 31.995 tot 39.995 euro. Geen cadeau, maar Subaru bespaart nooit op de standaarduitrusting.