De Subaru-concessionairs wachten al een hele tijd op de diesel. Subaru’ s zijn uitstekende auto’s, maar de afwezigheid van een diesel zorgde dat de verkoopcijfers (te) laag bleven. Met deze lancering komt er aan dit gebrek echter een einde. Waar andere kleinere constructeurs hun heil graag bij de grote partners/leveranciers zoeken, houdt Subaru echter hardnekkig vast aan de voor hun zo typische motorarchitectuur, een boxermotor moest en zou en is er gekomen. Alhoewel dat voordelen als een lager zwaartepunt en minder vibraties, reeds langer gekend zijn, is dit toch de eerste diesel ter wereld die zo gebouwd wordt. De eerste tijd blijft de motor voor de Legacy en de Outback voorbehouden, maar ook andere modellen zoals de nieuwe Impreza, zullen hem gauw in het vooronder mogen verwelkomen.
Discreet en lineair
Het alu-blok met 2 liter inhoud, is compact en licht. De tegenover elkaar liggende cilinders zorgen voor een natuurlijke opheffing van de door de op en neergaande zuigers opgewekte trillingen. Zodoende vind je hier geen tegengesteld draaiende assen, die je zo dikwijls in lijn- of V-motoren aantreft. De korte krukas is erg stijf en vermindert de trillingen die door de ontploffingen worden opgewekt. Menig dieselmotor geeft die trillingen maar al te graag naar de koets door, wat voor een monotoon gedreun zorgt. Maar niets daarvan bij de Subaru. Vanaf het moment dat je de sleutel omdraait verbaas je jezelf over hoe discreet deze motor wel is. En tijdens het rijden wordt het nog beter. De motor is immers niet alleen erg discreet, net zo indrukwekkend is de lineaire wijze waarmee het koppel wordt opgebouwd tot het bij 1800 omw aan 350 Nm topt. Het enige minpuntje dat we kunnen vaststellen is een kleine resonantie, die heel even hoorbaar wordt als je van gaspedaal gaat bij het schakelen.
Plezier gegarandeerd
Deze Subaru-diesel is dus al een mooie verrassing wat betreft geluidemping, maar daarnaast verschaft hij door zijn beschikbaarheid ook een hele boel rijplezier. 150 pk en 350 Nm zijn geen uitzonderlijke waarden in dit segment, maar ze komen al bij 3600 en 1800 toeren vrij. De indruk van kracht die je tijdens het rijden hebt, wordt zo nog eens bevestigt. Kers op de taart is dat het verbruik erg redelijk lijkt te zijn. De constructeur kondigt minder dan 6 liter per honderd kilometer aan, maar dat willen we graag tijdens een doorgedreven test verifiëren. Het enige wat je deze motor kan verwijten is…dat hij maar aan een vijf-bak gekoppeld is.
Wat eerst op een “uitprobeersel” leek, is uiteindelijk een klein meesterwerkje geworden. De boxer-diesel is beschikbaar, soepel, krachtig, stil en economisch. En bovendien verkrijgbaar aan concurrentiële prijzen. De Outback staat in jouw garage voor 31.890 €, terwijl je de Legacy voor 27.990 euro de jouwe mag noemen.