Subaru heeft zijn vaste gewoontes. Zo staat de nieuwe compacte SUV XV wel hoog op zijn poten, maar behoudt hij een boxermotor met een laag zwaartepunt.
Cross-over
Zoals het past bij een cross-over, zijn de wielkasten wat breder en worden ze benadrukt door een klein opzetstuk uit kunststof. De allures van de auto spreken niet echt tot de verbeelding maar vormen wel een mooi geheel. De XV is 4,45 meter lang, 1,78 meter breed en 1,57 meter hoog.
Boxer
Onder de motorkap liggen uiteraard boxermotoren met cilinders die plat tegenover elkaar geplaatst zijn. De benzinemotoren zijn 1,6 en 2,0 liter groot en leveren respectievelijk 114 en 150 pk. In optie kunnen ze gekoppeld worden aan een continu variabele automaat en een start-stopsysteem.
Er is ook een diesel van de partij, een tweeliter met handgeschakelde zesversnellingsbak.
Vanbinnen
De koffer is erg ruim en we waarderen ook de inspanningen van het merk om de kwaliteitsindruk van het interieur te verbeteren. Een klein scherm op de boordplank geeft informatie over de auto weer, zowel van de boordcomputer als van de comfortuitrusting.