Bruno Wouters

23 OKT 2008

Suzuki en Honda in Keulen

Suzuki wil geen kleinste stukje terrein weggeven en stelt ons een verfrissende Gladius 650 voor met als doel de verouderende SV650 te vervangen. Met de Monster 696 als mikpunt, neemt de Gladius de architectuur over van de twin op 90°. Herbewerkt met de ambitie van een beter rendement en dus ook een verminderd verbruik (zoveel te beter met een tankinhoud van 14,5 l !), hij bevat ook een weggedrag dat voor iedereen toegankelijk is. De motor past in een stalen buizenframe opgetakeld met valse aluminium platina. De originaliteit van de kleuren en de zorgvuldige tekeningen geven een frisse look aan de motor die direct beconcurreerd met de Kawa ER-6 qua prijs en met de Monster qua stijl.

Op dezelfde stand, wordt de GSX-R 1000 met een nieuwe motor nog compacter in een nog lichter rijwielgedeelte. Hierbij blijft de SDMS altijd aanwezig, wat 3 uitbatingmogelijkheden biedt van de motor. De afwerking maakt vorderingen alsook de kwaliteit van de uitrusting. Laatste nieuwigheid, de M1500 Intruder neemt de look over van de M1800, nauwelijks verbeterd. Dit zou de liefhebbers van Power Cruiser customs moeten verheugen, zonder hiermee het budget te ontploffen!

Honda levert een hoogstandje met de voorstelling van een concept bike ter ere van de V4 architectuur die zijn 30 jarig bestaan viert bij de gevleugelde constructeur. Men kan er nauwelijks de stijl uit afleiden van de zeer verwachte vervanger van de mythische VFR. Meer in de tijdgeest met de voorstelling van de CBF 125. Nieuw voor Europa, want hij werd eerst voorzien voor de Indische markt. Zijn eersteklas prijs komt uit zijn eenvoudigheid: luchtgekoelde mono, trommelrem achteraan, stalen frame en minimalist vork. Uiteindelijk een echte kleine basische motor, licht, hanteerbaar en economisch, bovendien voorzien van een beschermende carrosserie met windscherm.

Andere discrete maar iconoclast nieuwtje: de verschijning van een gecombineerd ABS systeem op de CBR 600 en 1000. Dit ziet er heel onschuldig uit, maar dit betekent een werkelijke revolutie in de wereld van de supersportieve motors. En geen wonder dat de auteur de meest betrokken Japanse constructeur is op het gebied van de veiligheid. De laatste nieuwigheden van Honda betreffen de modderliefhebbers. De CRF450 wordt grondig herzien. Hij wint overal qua gewicht. De gemodelleerde motor geniet voornamelijk van een nieuwe injectie, zonder batterij en die volgens de context regelbaar is. Ook een nieuw gegoten frame wordt voorzien met een fijnere bekleding. Een zachtere evolutie wordt voorzien voor de CRF 250 die enkele grammen verliest. De motor wordt lichtjes geoptimaliseerd en geniet van een herbewerkte bak voor soepelere schakelingen. 

Advertentie
Advertentie
Advertentie