Het wordt vaak vergeten, maar sinds een vijftigtal jaar heeft Suzuki ook een marineafdeling. Die begon bescheiden met alleen enkele kleine buitenboordmotoren voor de lokale markt, maar na korte tijd werd het gamma uitgebreid en werden andere markten aangeboord. Suzuki Marine stapte als een van de eersten over naar de viertaktmotor en bouwde zoveel expertise op, dat de constructeur alle viertaktmotoren bouwt voor OMC/BRP (Johnson/Evinrude).

Motoren en boten

Suzuki Marine presenteert een compleet gamma van buitenboordmotoren. Dat gaat van de bescheiden DF2.5 die zoals zijn naam het laat vermoeden 2,5 pk levert, tot de indrukwekkende 4-liter V6 DF300 met 300 pk. Daarnaast produceert het merk onder het logo Suzumar een reeks van rubberbootjes, waarvan sommigen de RIB-techniek (Ridget Inflatable Boat) gebruiken, die perfect aangepast zijn aan de huismotoren.

Testrit

De invoerder, die ook de motorfietsen en de scooters van Suzuki importeert, nodigde ons uit voor een oefengalop op het water. Zo mochten we even op pad met de Suzumar DS420 RIB, een semi-soepele boot van 4,20 meter lang die aangedreven wordt door de DF40ATL, een 941 cc grote driecilinder met 40 pk.

Met alleen de bestuurder aan boord wordt hij afgeklokt op een topsnelheid van zowat 50 km/u. Behoorlijk veel voor een boot van dit type, die dankzij de stijve en goed ontworpen romp opvalt door zijn precies en prettig stuurgedrag en door de jockey seat of centrale bestuurderspost. Heel wat vaarplezier dus voor een budget van zowat 14.500 euro.

Kalmer

Heel wat kalmer en bescheidener gaat het er in de Suzumar DS310 RIB aan toe. Zijn bescheiden DF8AS 200 cc tweecilinder zorgt voor een topsnelheid van 30 km/u, met een persoon aan boord. De jockey seat mag je wel vergeten, maar dankzij de lage prijs van 5.000 euro kun je ook met een beperkt budget van heel wat plezier op het water genieten. Met een budget van 10.000 euro kun je de Suzumar DS420 RIB kopen met jockey seat, de DF23DL-motor en een aanhanger. Weinig geld voor een volledig en nieuw aanbod.