Door alle perikelen met de Volkswagen-groep werden de nieuwe projecten van Suzuki on hold gezet. Even geen nieuwe Suzuki’s dus, maar onder meer door slimme commerciële acties (btw terugbetaald op de Alto, Splash die je voor de helft nu en voor de helft over twee jaar betaalt, …) wist Suzuki op de Belgische markt goed stand te houden.  

Nu duidelijk is dat de beoogde alliantie met Volkswagen er wellicht niet meer zal komen, slaat Suzuki weer zijn eigen weg in. De volgende jaren staat er elk jaar minstens één nieuw model op het programma. In 2014 krijgt de Alto een opvolger en in 2015 komt er een kleine Suzuki SUV in het B-segment. Van deze concurrent voor de Nissan Juke toont Suzuki op het salon van Frankfurt al een prototype, de iV-4. In 2016 debuteert de nieuwe Swift. Ook de Grand Vitara krijgt een opvolger, maar het is nog niet bekend wanneer.

Groeischeut

Dat is allemaal nog toekomstmuziek, maar vanaf deze maand staat de nieuwe SX4 S-Cross in de toonzalen. De toevoeging S-Cross – naar het gelijknamige prototype – moet klanten duidelijk maken dat dit model een trapje hoger staat dan de huidige SX4. Suzuki wilde oorspronkelijk een opvolger bouwen voor de SX4, maar ging uiteindelijk veel verder dan dat en schotelt een 15 cm langere auto voor die thuishoort in het C-segment. Hij komt hiermee in het vaarwater van de populaire compacte SUV’s. De importeur ziet onder meer de Peugeot 3008, Ford C-Max, Mitsubishi ASX en Nissan Qashqai als concurrenten.

Déjà vu

Als je de SX4 S-Cross voor het eerst ziet, kan hij enige gelijkenis met de Qashqai zeker niet wegsteken. Vooral in profiel en achteraan hebben de ontwerpers goed gekeken naar de populairste auto uit dit segment. Maar het resultaat mag zeker gezien worden. Beter goed gejat dan slecht bedacht, zullen we maar denken.

Het interieur maakt een sobere maar verzorgde indruk. Het valt meteen op dat er zowel voor de passagiers als de bagage (430 tot 1.269 liter) veel plaats is. Helaas is de laadvloer niet 100 procent vlak.

Nog een minpunt is dat er geen frisse bekledingen beschikbaar zijn, het blijft dus altijd een sombere aangelegenheid in de SX4 S-Cross. Aluminiumaccenten en het panoramadak (optie of standaard vanaf de GL+ en maar liefst één meter lang!) vrolijken de zaak wel een beetje op, maar er heerst altijd een ernstige sfeer. Qua assemblage en afwerkingskwaliteit heeft Suzuki vooruitgang geboekt tegenover de eerste SX4.  

Benzine

Hoog tijd om de contactsleutel om te draaien. We vertrekken eerst met de benzineversie, een 1.6 viercilinder met 120 pk en een CVT-automaat (ook een manuele vijfbak is beschikbaar). Niet meteen een verbluffend vermogen, maar dankzij zijn lage gewicht presteert deze SX4 S-Cross toch meer dan voldoende. Het typische gehuil van de motor terwijl de CVT naar de juiste verhouding zoekt, moet je er wel bijnemen. Voorts valt er over het geluidscomfort niet te klagen, hier heeft Suzuki knap werk geleverd.

Ook het weggedrag is prima. Naar onze smaak zijn de stoelen en de veren nog iets te hard en mocht de elektrische stuurbekrachtiging meer feedback geven, maar voor een auto met gezinsroeping doet de SX4 S-Cross het uitstekend. Verwacht hier echter niet de sensaties van een Swift Sport.

Ons gemiddelde verbruik bedroeg 7,7 l/100 km (officieel normverbruik: 5,5 l/100 km) volgens de boordcomputer. Die is trouwens lastig te bedienen: niet op het multifunctiestuur maar met een knopje aan de tellers.

Diesel

Suzuki denkt dat ongeveer de helft van de klanten de benzineversie zal kiezen. Het alternatief is de 1.6 DDiS diesel (120 pk), met een motor die aangekocht werd bij Fiat. Die wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, een automaat is niet mogelijk. We konden deze krachtbron even proberen en hij liet vooral een soepel indruk achter. Verbruik en CO2-uitstoot (4,4 l/100 km en 115 g/km) zijn interessant. Zowel de diesel als de benzine is leverbaar met voor- of vierwielaandrijving, maar de overgrote meerderheid van de klanten neemt wellicht genoeg met de eerste versie.

Conclusie

Qua rijcomfort, afwerking en ruimte zet de SX4 S-Cross een reuzenstap voorwaarts. Het is een auto zonder grote gebreken, die echter op geen enkel vlak vooruitstrevend kan genoemd worden. De uitrusting is voor verbetering vatbaar (geen diesel met automaat, …), maar daar staat een interessante basisprijs van 15.999 euro tegenover. Omdat de diesel bij Fiat aangekocht moest worden, is die wel veel duurder: vanaf 20.799 euro. De 4x4 kost telkens 2.000 euro extra.