Aan de 1000 V-Strom, dat in 2002 en op de markt kwam en in 2008 verdween met de invoering van de Euro 3 norm, hebben we nog uitstekende herinneringen. Dit terwijl de 650 zijn carrière mocht verder zetten, met in 2011 zelf een nieuwe generatie.
Ondertussen begon de markt van de maxi-trails te boomen, onderworpen aan een hevige concurrentie, en een markt waarop zowat elke constructeur zijn eigen interpretatie van een maxi-trail laat gelden. Welliswaar met een zekere constante, die om steeds de grenzen van het redelijke te overschrijden.
Na hier goed te hebben over nagedacht, of door het gebrek aan mogelijkheden, heeft Suzuki die trend niet gevolgd. Een gewicht van 228 kg, een cilinderinhoud van 1.037 cc en een vermogen van 100 pk klinkt dan ook verrassend tegenover de gebruikelijk 280 kilo's en 150 pk van de concurrentie. De elektronische hulpsystemen blijven bij deze Suzuki beperkt tot het ABS systeem en een anti-slipsysteem.
Ondanks het feit dat de markt van de maxi-trails volledig op hol is geslagen, blijven wij er van overtuigd dat er nog altijd vraag is naar machines met meer power dan een 650 of een 800, zonder hier echter 15.000 € of 25.000 € aan uit te geven. Suzuki's keuze is in dat opzicht dan misschien wel de juiste.
De V-Strom heeft dan ook nog enkele bijkomende troeven. Het motorblok kreeg alle aandacht met, bijvoorbeeld, een koppel van 103 Nm aan amper 4.000 tr/min. Daarnaast is er een chassis van aluminium en een omgekeerd voorvork van 43 mm. Het remsysteem doet beroep op radiale Tokico remklauwen.
Onder de bijkomende "goodies" merken we een robuust bagagrek op, naast een regelbaar (met gereedschap!) windscherm, een dashboard met analoge toerenteller, digitale kilometer teller en een LCD scherm dat een pak informatie weergeeft (ingeschakelde versnelling, verbruik, spanning van de batterij, temperatuur, watertemperatuur, autonomie, … ) en een 12V stekker.
In optie zullen er ook nog een aantal uitrustingen beschikbaar zijn zoals koffers, verwarmde handvaten, verschillende zadels en beschermingsonderdelen, een centrale steun en een groot windscherm, … . Suzuki kennende zal ook over de prijs van deze machine goed nagedacht zijn, en zou het, ten opzichte van de concurrentie, niet al te moeilijk moeten zijn om zich naast deze Suzuki nog een tweede motor aan te kunnen schaffen.