De Suzuki Vitara is een oude bekende, maar beleefde het grootste deel van zijn carrière in de schaduw. Suzuki lanceert nu een nieuw model, dat volledig aangepast is aan onze markt en niet veel CO2 uitstoot.

Stevig

Met een lengte van 4,2 meter houdt hij het midden tussen een Renault Captur en een Jeep Renegade. Zijn stijl laat er geen twijfel over bestaan: het is een mini-SUV die houdt van de wildernis. Een tip voor de liefhebbers: je kunt hem personaliseren met een breed kleurenpalet en enkele tweekleurige tinten.

ALLGRIP

De Vitara is beschikbaar met transmissie op de voorwielen, maar wordt ook aangeboden met integrale transmissie. Het ALLGRIP-systeem laat je de rijmodus kiezen in functie van het type weg: de bestuurder heeft de keuze tussen Auto, Sport, Snow en Lock (dat de vierwielaandrijving blokkeert).

Compatibel met jouw smartphone

Suzuki wil zijn achterstand inzake multimedia inhalen met een nieuw infotainmentsysteem dat kan verbinden met jouw smarthpone.  Voor de veiligheid kondigt Suzuki een automatische noodrem aan die zelf remt wanneer de auto een risico op botsen opmerkt. Deze functie wordt stilaan gemeengoed bij de meeste merken. We zien ook een adaptieve snelheidsregelaar.

Motoren

Suzuki  beperkt de keuze tot een 1.6 benzinemotor met  120 pk en een 1.6 diesel met hetzelfde vermogen. Voor de transmissie zijn er niet alleen twee- of vierwielaangedreven versies, de Vitara kan ook gekoppeld worden aan een manuele vijf- of zesbak en een automaat met zes versnellingen, die slechts een heel kleine negatieve invloed heeft op de CO2-uitstoot. Die bedraagt trouwens 106 tot 138 g/km. Een mooie score.