Je hebt al begrepen dat deze vierwieler vooral geschikt is voor het terrein, de bergen of het strand. Hij is minder dan 2 meter lang en 1,3 meter breed en heeft maar één zitplaats. Voor een amoureus uitstapje moet je wachten tot het einde van het jaar, dan werkt de constructeur een versie met twee plaatsen af.
Het toppunt …
… is het technische gedeelte. De Swincar heeft vier motoren (één per wiel) voor een totaal vermogen van 4 kW of 5,44 pk. Dat volstaat ruim om het gewicht zonder bestuurder van 140 à 150 kg voort te bewegen, zeker gezien het grote koppel van 340 Nm. De topsnelheid is wel beperkt tot 30 km/u en de autonomie wordt geschat op vier op een heuvelachtig traject.
Maar vooral de structuur op zich verrast. De Swincar is volledig gebouwd in aluminium en gebruikt kanteltechnologie. Dat betekent dat hij vlak blijft onder druk van de zwaartekracht, de centrifugale kracht en de reactie van de ondergrond. Vandaar de spectaculaire ophangingsarmen, zoals de poten van een spin. De wendbaarheid is al even indrukwekkend. Swincar biedt trouwens twee varianten: met twee of vier gestuurde wielen.
De Swincar verandert naargelang het terrein en buigt in de bochten, maar blijft comfortabel. Dat zeggen althans zijn uitvinders, die betere terreinkwaliteiten beloven dan bij een traditionele SUV.
Commercialisatie
De Swincar is gepland in de loop van dit jaar en de prijzen starten bij 12.000 euro. In eerste instantie moet je naar onze zuiderburen om er eentje te kopen. Swincar is trouwens een echte ‘ideeënmachine’: de ontwerpers leggen de laatste hand aan een versie met twee plaatsen en een versie met aangepaste bediening voor verlamde personen. De constructeur hoopt ook op interesse van het leger en veiligheidsdiensten. Tot slot wil Swincar zijn voertuig homologeren voor de weg, als voertuig voor personen zonder rijbewijs.