Vanaf het moment dat je voor een scooteroplossing hebt gekozen, is het zaak om je wensen in kaart te brengen. De die hard stadsmus kan zijn keuze beperken tot de 125cc-modellen, maar wie een meer polyvalente tweewieler wil met een grotere actieradius, die kan uitwijken naar het segment met de grotere cc’s. De topklasse daarin zijn de maxi-scooters. Deze familie van grote jongens werd lange tijd gemonopoliseerd door enkele modellen met tweecilinders: de sportieve Yamaha Tmax, de burgerlijke Suzuki Burgman 650, de niet te klasseren Honda Integra, de exotische Gilera GP800 die met een Aprilia-badge als SRV850 door het leven gaat en - sinds kort - de BMW C600 en C650.
De Honda in mindere mate, maar toch wijzen de neuzen van deze maxi-scooters op een bepaald vlak allemaal in dezelfde richting… Hun meer dan forse prijskaartje dat schommelt tussen 10.000 en 11.500 euro. De Honda Integra is met zijn 9.000 euro hier wel het buitenbeentje.
Wie geen zin had om 10.000 euro neer te tellen die was aangewezen op het mid-size segment waar de monocilinders de dienst uit maken. Met hun cilinderinhouden van 300 tot 400 cc en hun prijskaartjes tussen de 5.000 en 6.000 euro bieden ze heel wat waar voor hun geld. Al zul je in deze klasse met een duo achterop en veel zin om de horizon tegemoet te rijden, toch wat op je honger blijven. Maar daar komt nu een einde aan!
Sym brengt de Maxsym uit: een grote monocilinder van 600 met ambitie en een scherp prijskaartje. Afhankelijk van de gekozen afwerking betaal je immers 6.599, 6.699 of 6.999 euro.
Van 400 naar 600
De Maxym 600 is eigenlijk gebouwd op het chassis van de Maxsym 400 en dat rijwielgedeelte kan blijkbaar prima overweg met de 12 extra pk’s die het grotere blok ontwikkelt. De krachtbron is bovendien een eencilinder die voorheen dienst deed als motor voor een… quad! Een onuitgegeven aanpak in dit segment, maar helemaal zo gek niet bekeken want zo kun je kosten over meerdere modellen spreiden.
Een snelle blik op deze tweewieler leert ons dat hij grotendeels de styling van de 400 heeft overgenomen. Het verschil zit ‘m in de details: uitlaat en swingarm. De Maxsym 600 heeft eerder een klassieke styling en dat laat ‘m meer aansluiten bij een Suzuki Burgman dan bij een Yamaha Tmax. De toon is gezet!
Wanneer we dichterbij komen, merken we dat LED’s voor de verlichting zorgen, en er drie compartimenten in het dashboard zijn. Daarin zijn zowel een USB- als een 12V-aansluiting present. Ook de ruimte onder het zadel dat elektrisch wordt geopend is meer dan respectabel. Wie echt wil, krijgt er twee integraalhelmen in ondergebracht. De ruimte is netjes gevormd en verlicht. De bestuurder heeft een lendensteun die met behulp van een schroevendraaier instelbaar is in drie standen. De rugsteun voor de passagier was op ons testexemplaar vervangen door een topkoffer. Verder is het windscherm in twee standen instelbaar. Daarvoor draai je twee schroeven en zes bouten even los en klaar is Kees.
Coherent
Daar houdt het echter niet mee op. Als bestuurder beschik je over instelbare hendels, een handrem, ABS en een flatterend dashboard dat echter nogal karig is met informatie. Er is bijvoorbeeld geen aanduiding van de buitentemperatuur, gemiddeld verbruik of de resterende autonomie.
Wie in het zadel plaats neemt, voelt meteen dat de Sym evenwichtig op z’n wielen staat en de 240 kg laten zich niet gelden. Ook niet wanneer je de maxiscooter ter hand neemt en er mee manouvreert. De motor toont zich evenzeer van z’n gewilligste kant eens de eerste twee à drie meter zijn afgelegd. De trillingen die harder aanwezig zijn dan bij een tweecilinder blijven echter binnen de perken en al vanaf lage toerentallen reageert de eencilinder alert en efficiënt op de commando’s van je rechterpols.
Op de autostrade is deze maxi-scooter niet de beperkende factor. Wil je graag uitstapjes maken met je tweewieler? Geen probleem, de Sym is er klaar voor. Wanneer we in Duitsland het maximum uit het blok halen, merken we wel dat hij wat zweverig aanvoelt. Niet meteen iets om je zorgen over te maken. Andere maxiscooters zoals de Burgman vertonen dit ook. Door z’n evenwichtig rijgedrag trekt hij zich ook in de stad uitstekend uit de slag en z’n ranke figuur zorgt ervoor dat je gezwind door de file kunt filteren. De remmen zijn prima, al moet je hen wel nadrukkelijk aanspreken.
De rekening
Wat moet je nog weten vooraleer je de rekening kunt maken? De vering is voor verbetering vatbaar. Het blijft wel te allen tijde comfortabel, maar de Maxsym reageert te stroef op grote oneffenheden. Op een goed wegdek is de Sym echter steevast in z’n element. Verwacht geen sportieve fun zoals bij een Tmax of een Integra, maar je kan ‘m met een gerust hart naast elke maxiscooter parkeren. De Taiwanese tweewieler scoort beter meer dan gemiddeld.
Hij is eerlijk afgewerkt en uitgerust en op vlak van prestaties levert hij toch dat tikkeltje extra dat je bij een 400 cc mist. En dat terwijl zijn prijskaartje nauwelijks hoger is. Is dit een waardig alternatief voor wie de forse prijskaartjes van de maxiscooters niet wil betalen? De vraag stellen is ze beantwoorden.