Na de oorlog hadden de Franse automerken het erg moeilijk om te overleven. De overheid kende subsidies toe aan de bouwers van populaire merken, maar voor prestigieuze wagens, bijzonder gewild voor de start van de oorlog, was er niks voorzien. De Talbot-Lago en veel van zijn concurrenten proberen het hoofd boven water te houden door met oud gerief nieuwe producten te toveren.

Pracht en praal!

Meesterlijk ontworpen door Carlo Delaisse, kreeg de Talbot-Lago een nieuw en onweerstaanbaar kleedje aangetrokken. Een verdienstelijke poging, maar helaas verstopte de autobouwer daaronder onderdelen van Grand-Prix wagens van voor de oorlog... Onder de motorkap zat een motor die het pronkstuk was van de firma tijdens de jaren ’30: een 6-cilinder-in-lijn met dubbele nokkenas in de carter (sic), met een cilinderinhoud van 4,5 liter.  De Franse ingenieurs probeerden het onderste uit de kan te halen met behulp van drie Solex carburators. Met als mooi resultaat een vermogen van 210 pk! Met de versnellingsbak van het type ‘Wilson Preselector’, eveneens een erfenis uit de jaren ’30, kon de bestuurder vooraf een versnelling selecteren via een hendel aan het stuur om vervolgens via een sterke duw op het koppelingspedaal te schakelen.

Helaas…

In vergelijking met de Italiaanse en de Britse concurrenten, denk vooral aan de Jaguar XK120, leek de Talbot-Lago meteen uit de mode. Bijzonder duur en verouderd op technisch vlak, overtuigde deze wagen enkel een handjevol rijke diehards. De firma bouwde ongeveer twintig exemplaren. Onder hetzelfde kleedje verschenen nog andere motors: een 4-cilinder (ook met een vooroorlogse motor) en een V8 van BMW. Helaas bleken alle pogingen tevergeefs en stond deze Talbot-Lago voor de zwanenzang van het merk.

111006

Dit exemplaar verliet in 1954 de fabriek, onderging 25 jaar geleden een voorbeeldige restauratie en werd tot nu perfect onderhouden. De meest recente eigenaar liet hem trouwens nog even ‘opfrissen’ vooraleer hij hem naar de veiling van RM Sotheby’s in het Californische Monterey bracht. De geschatte opbrengst? Ruim € 300.000.