De 365 GTC werd eind 1968 voorgesteld als vervanger van de 330 GTC. Visueel bleef hij zowat ongewijzigd, maar het grote verschil zat onder de motorkap. De V12 groeide van 4 tot 4,4 liter en het vermogen steeg van 300 tot 320 pk. Deze Ferrari’s onderscheidden zich duidelijk van de andere modellen van het merk: de tweezitters gaven evenveel aandacht aan prestaties als aan rijplezier als kilometervreter.

Noodlottig

De 330 en 365 GTC waren dus nobele en verfijnde auto’s, en stonden mijlenver verwijderd van de exuberante andere modellen. Zo vertelde Ferrari dat het bijzondere aandacht had besteed aan de geluiddemping. Het interieur was overvloedig met leder bekleed, de ruiten waren elektrisch, de achterruit was ontdooibaar en je kon als optie klimaatregeling bestellen. Helaas waren de strenge Amerikaanse uitstootnormen voor CO2 noodlottig voor dit model, een bleef de productie beperkt tot 150 exemplaren.

Belgische Ferrari

Dit model is het twintigste exemplaar dat werd geproduceerd, en werd door garage Francorchamps, de Belgische invoerder destijds, in juni 1969 nieuw geleverd aan Edouard Washer. Hij hield de auto bij tot midden jaren 70, waarna hij werd doorverkocht in Nederland. Daar bleef de auto enkele decennia, en hij wisselde nog van eigenaar in 1982, 1987 en 2004. In 2014 keerde deze 365 GTC terug naar België.

Niet te missen

Deze Ferrari’s worden slechts zelden te koop aangeboden, en staan voor het einde van een tijdperk waarin glamour en elegantie het nog haalden van exuberantie. Deze 365 GTC verkeert in uitstekende staat: een Nederlandse specialist restaureerde hem een tiental jaar geleden en sindsdien werd hij steeds netjes onderhouden. Vandaag heeft hij nog steeds zijn originele koetswerkkleur en zetels. Interesse? Begrijpelijk, want ook vandaag maken zijn prestaties nog indruk. Op 6 oktober wordt hij door Bonhams geveild tijdens de Zoute Grand Prix. De waarde wordt geschat op 730.000 tot 870.000 euro.