Halverwege de jaren ‘50 beleefde de autosport zijn hoogdagen, vooral in de Verenigde Staten. In die periode riskeerden rijke ondernemers, die stevig gehecht waren aan hun onafhankelijkheid, hun leven in krankzinnige bolides, in races waarbij ze het opnamen tegen de beste piloten ter wereld! Vergeet sponsors en regels: deze groep piloten nam het aan hoge snelheid als gladiatoren tegen elkaar op op de oude start- en landingsbanen van de US Air Force! Een zekere John Edgar, een even gecultiveerde als door snelheid geobsedeerde rijke Amerikaan, was één van hen. Hij richtte zijn eigen raceteam op en kocht Ferrari’s om de heethoofden uit die tijd te laten rijden! Zijn mooiste aankoop: een Ferrari 410 Sport Spider uit 1955, ex-Fangio, gekocht in 1956…


Een monster met het gaspedaal op de plaats van de rem!

Deze Ferrari werd een jaar eerder ontworpen om mee te doen aan de Carrera Panamericana, een zware race waar topsnelheid even cruciaal is als het vermogen van het chassis om de (zeer) hobbelige Zuid-Amerikaanse wegen te trotseren. Om dat te doen, begint Ferrari met de 410 Sport Spider van nul: het buizenchassis wordt verlaagd en de motor tot het uiterste opgepompt. 

De grote 5 liter V12 krijgt, op dit 0598CM chassis, niet minder dan... 24 bougies, waardoor hij zo'n 400 pk ontwikkelt! Waanzinnig voor de tijd! Grappig detail: Fangio vroeg om het gaspedaal... in het midden te plaatsen! Het monster was klaar, maar de race werd afgelast vanwege de tragedie in Le Mans in 1955, waarbij 83 toeschouwers omkwamen bij een ongeluk.

De beste Ferrari uit de geschiedenis!


Maar de carrière van deze auto zou absoluut verbluffend zijn! De grootste sterren van die tijd reden er immers mee: Phil Hill, Eugenio Castellotti, Masten Gregory, Richie Ginther, Joakim Bonnier, Juan-Manuel Fangio en zelfs niemand minder dan... Carroll Shelby, de stichter van het gelijknamige merk, die achter het stuur van deze auto meer races zou winnen dan in welke andere auto dan ook! Het was deze auto die de Amerikaanse piloot beroemd maakte... Hij gaf vele jaren later toe dat "niets in de buurt kon komen van deze Ferrari als hij in orde was". In 2006 tekende hij de tank van de auto met deze vermelding: "Mr. Ferrari vertelde me dat dit de beste Ferrari ooit gebouwd was"!

25 miljoen euro!

Zeggen dat deze auto een pareltje is van de geschiedenis van de autosport, is een understatement. Deze Ferrari, nog in zijn originele configuratie en met fabrieksmotor, zal op 18 augustus door RM Sotheby's geveild worden in het Californische Monterey, en daarbij ongetwijfeld records breken. De schatting? Ongeveer 25 miljoen euro!

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: