Was de Ferrari 275 GTS van vorige week een afgeleide van de 275 GTB, dan kan hetzelfde worden gezegd van de 275 GTS/4 en de 275 GTB/4. De GTB/4 was een grondige update van de “gewone” GTB: een volledig nieuw koetswerk, de eerste Ferrari zonder spaakwielen, en een herziene Colombo-V12. De 3,3 liter V12 beschikte voortaan namelijk over twee dubbele bovenliggende nokkenassen en zes carburators. De motor produceert in deze 275 GTS/4 in totaal 330 pk.
NART
Luigi Chinetti, de Amerikaanse Ferrari-dealer, vroeg aan Enzo Ferrari en koetswerkbouwer Scaglietti of ze hem enkele cabrioversies van de 275 GTB/4 konden maken. Chinetti wilde er 25, die hij de naam “NART” (voor “North American Racing Team”) wilde meegeven. Maar omdat de vraag naar de unieke exemplaren beperkt bleef, stopte de totale productie uiteindelijk bij tien stuks.
Waardevol
Omdat de productie zo beperkt bleef, is de 275 GTS/4 NART Spider bijzonder waardevol. Bovendien is dit exemplaar met chassisnummer 11057 nummer tien uit de rij. Het gaat ook om het enige exemplaar dat nieuw in Europa werd verkocht, en de derde laatste Ferrari uit de 275-reeks. RM Sotheby’s hoopt er in Monaco dan ook minstens € 19 miljoen voor te kunnen binnenhalen…