Opel houdt een grote schoonmaak bij de motoren. De constructeur loopt stilaan maar zeker achter op de concurrentie met kleine, direct ingespoten turbomotoren. Samen met enkele nieuwe motoren kondigt Opel ook meteen nieuwe transmissies aan.

1.6 turbobenzine en -diesel

Opel luidt de revolutie in met een nieuwe 1.6 turbobenzine in twee varianten. De Eco Turbo met 170 pk en 280 Nm is gericht op koppel bij lage toeren. De Performance Turbo is nog sterker en levert 200 pk en 300 Nm. Door zijn balansassen is deze mechaniek zeer stil en trillingvrij.

De dieselvariant moet de antieke 1.7 CDTi vervangen. Hij heeft een uitstekend specifiek koppel en vermogen: 136 pk en 320 Nm uit een cilinderinhoud van 1,6 liter. Opel probeerde hem even schoon te maken als een benzinemotor. Zo is deze diesel uitgerust met Opels BlueInjection SCR-systeem (selective catalytic reduction) of LNT-technologie (lean NOx trap), waardoor hij voldoet aan de Euro 6-uitstootnorm.  

We verwachten ook nieuwe motoren met een kleinere cilinderinhoud om de verouderde 1.2i en 1.4i benzine af te lossen in de Adam. Hier gaat het om een driecilinder turbo.

Transmissies

Ook bij de transmissie vindt een revolutie plaats. De manuele vijf- en zesversnellingsbakken blijven, maar Opel verfijnde de schakelbewegingen. Nog interessanter: een volledig nieuwe zesbak verschijnt bij motoren met minder dan 235 Nm koppel. De Adam en de Corsa krijgen dan weer een gerobotiseerde vijfbak die automatisch of sequentieel schakelt en een start-stopfunctie omvat. Voor wie zijn linkervoet liever laat rusten, wordt tot slot de zestrapsautomaat verbeterd in afwachting van een nieuwe achttrapsautomaat op langere termijn.