Van 1 tot en met 30 september 2013 wordt in Autoworld een tentoonstelling gewijd aan de oude automerken Panhard en Levassor. De organisatie is in handen van de oldtimerclub Amicale Panhard de Belgique, die zeven emblematische modellen van het bedrijf toont.
Atypische geschiedenis
122 jaar geleden, in oktober 1891, richtten René Panhard en Emile Levassor een bedrijf op dat, als eerste in de wereld, wagens in serie bouwde. Deze vernieuwingsgeest zette zich voort gedurende de hele levensloop van deze boeiende, atypische constructeur. De productie van personenwagens werd jammer genoeg stopgezet in september 1967 na de laatste Panhard 24. Militaire voertuigen worden in 2013 echter nog altijd gefabriceerd onder het beheer van Panhard General Defense.
2013, een belangrijk jaar
Dit jaar viert de constructeur maar liefst drie verjaardagen. Om te beginnen honderd jaar Jean Panhard, geboren op 12 juni 1913. Als achterneef van René Panhard heeft hij een actieve rol gespeeld binnen het bedrijf vanaf 1937. Vervolgens is er de zestigste verjaardag van de Dyna Z, een revolutionaire auto die in de eerste versies opviel met zijn monocoquekoetswerk in gegoten aluminium. Tot slot viert de Panhard 24, de laatste personenwagen van het merk, zijn vijftigste verjaardag.
Het begin
Eén van de modellen die gepresenteerd wordt, is de 4 PK type M2E. Een bijzondere auto uit 1897 met een koetswerk gemaakt van een Engelse kar, waarvan de vorm en de techniek nog heel nauw aansluit bij de eerste wagens uit 1891. Ook uit het vooroorlogse tijdperk (1914-1918) is de X20 uit 1913, eigendom van Jean Panhard. Hij heeft er in juni nog mee gereden bij de viering van zijn honderdste verjaardag door de fervente liefhebbers van het merk.
Barok-‘n-roll
Een verbluffende Dynamic uit 1937 met een barok koetswerk vertegenwoordigt de gouden tijd van de auto. De liefhebbers van originele techniek zullen geboeid zijn door zijn viertaktmotor zonder kleppen.
Afgeleiden van tweecilindermotor
Bij de naoorlogse modellen zetten zowel de Dyna Z1 als de 24 coupé hun verjaardag in de verf. We zien ook een Dyna Junior cabriolet uit 1954, gebouwd en aangepast door de Belgische koetswerkbouwer d’Ieteren. Tot slot verwijst de CD coupé (159 exemplaren) met verfijnde lijn naar het succes van het merk in de 24 uren van Le Mans.
Zondag 15 september
Tegen de middag komt een rondrit georganiseerd door Belgische en Franse Panhard-clubs, die vertrekt in Leuze, aan bij Autoworld. Een mooie gelegenheid om een collectie knappe wagens te bewonderen, geparkeerd voor het museum.