De Tesla Model X is een stuk forser dan de berline, de Model S, maar deze Model X komt alvast met een unieke eigenschap: de achterdeuren gaan - net zoals bij een Mercedes SLS - als vleugels open. De deuren zijn uitgerust met sensoren zodat ze zich kunnen aanpassen naar de omgeving waarin ze zich bevinden. Eenmaal geopend ontdek je een interieur dat bestaat uit 7 individuele stoelen.
Technische details
Tesla stelt twee versies voor: de 90D die twee elektrische motoren heeft met 262 pk (een per as) en die acceleratiecijfers van 0 naar 100 km/u in 4,8 seconden belooft. De P90D herneemt de voortrein van de eerst genoemde, maar de achterpartij wordt aangedreven door een motor met 508 pk. Wie snel kan rekenen, weet al dat dat in totaal een paardenstal van 770 stuks is. Van 0 naar 100 km/u gaat het in 3,2 seconden. Het maximale koppel is nog indrukwekkender want dat klokt af op 970 Nm. En dat is beschikbaar vanaf 0 tr/min…
De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. De autonomie schommelt rond 400 kilometer. De 90D zou die kaap overschrijden. Het herladen duurt aan een Tesla-laadpaal 30 minuten.
Niet licht
Bij de uitrusting belooft Tesla een geavanceerde airco die in staat is om de buitenlucht te filteren. Ook autonoom rijden moet tot de mogelijkheden behoren. De erg volledige uitrusting en de batterijen (geplaatst onder de vloer) zorgen er wel voor dat de teller van de weegschaal op 2.468 kg komt te staan. Beduidend zwaarder dan de naaste concurrenten zoals de Volvo XC90, Range Rover en Audi Q7.