In tegenstelling tot wat de stijl doet vermoeden, gaat het hier niet om een facelift maar om een volledig nieuw model. De afmetingen evolueerden amper en in de lengte groeit de A4 Avant maar 2,5 cm om een totaal van 4,73 meter te bereiken. Het nieuwe modulaire platform MLB (ingewijd door de Q7) maakt schaalvoordelen én een gewichtsbesparing mogelijk: Audi belooft tot 120 kg winst voor deze break.

Sfeer van hoog niveau

Laten we snel voorbijgaan aan de stijl van het exterieur, dat de conservatieven zal verheugen en de anderen zal teleurstellen. In het interieur is de evolutie beter merkbaar. De nieuwe boordplank en de digitale instrumenten (zoals in de TT, R8 en … VW Passat) geven het geheel een hightechtoets. De afwerking maakt, geheel volgens de traditie van Audi, indruk door zijn kwaliteit: echt subliem. De details zijn verzorgd, vaak onderstreept met chroom, en het geheel straalt ernst en stevigheid uit.

Plaats

Maar bovenal voelt iedereen zich op zijn gemak in deze A4 Avant. Ook de passagiers achterin. Natuurlijk is de ruimte achterin niet te vergelijken met een Skoda Superb Combi, maar de Audi hoeft zich niet te schamen tegenover de gebruikelijke concurrenten: de BMW 3-Serie Touring en Mercedes C-Klasse break. In de koffer biedt de Audi 505 liter en de achterbank klapt neer in drie delen. Een correct volume, maar niet verbazingwekkend.

Een pareltje onder de kap

Terwijl het gamma een hele reeks 2.0 TDI’s aanbiedt die allemaal zuinig en krachtig zijn, was onze testwagen uitgerust met de dikke 3.0 V6 TDI met 272 pk. Die mechaniek wordt exclusief gekoppeld aan een Tiptronic-automaat met acht versnellingen en Quattro-vierwielaandrijving. Laten we er geen doekjes om winden: deze motor is meesterlijk. Hij is altijd beschikbaar en duwt met een ongewone vinnigheid tot meer dan 4.000 tr/min. Het lijkt wel een turbine, tegelijk zacht en krachtig. Met een koppel van 600 Nm zijn hernemingen kinderspel.

Absolute stilte

Maar wat vooral verbaast, is de stilte in de auto. Audi heeft de stroomlijn van zijn model goed bestudeerd om een zo goed mogelijk luchtweerstandscoëfficiënt en een geluiddemping zoals in een kathedraal te halen. In het interieur hoor je niets. Er zijn zeer weinig rol- en windgeluiden hoorbaar. De motor vergeet je helemaal. Een diesel? Moeilijk te zeggen, je hoort niets.

En het nieuwe onderstel?

Tijdens het rijden lijkt de A4 Avant een stuk lichter geworden. De auto is levendiger en wendbaarder, zonder stabiliteit te verliezen. Zeer knap werk dus, vooral omdat de tractie altijd gegarandeerd wordt door de Quattro-transmissie. Bij een sportieve rijstijl durft de achtertrein van de A4 zich te zetten, op voorwaarde dat de bestuurder van het gas gaat in de bocht. Dat bevalt ons wel. De adaptieve ophanging van onze testwagen garandeerde ook een goede beheersing van het koetswerk in bochten en het comfort van de passagiers tijdens het rijden.

Gadgets bij de vleet

Zoals het een Audi betaamt, is de technologie in deze nieuwe A4 bijzonder indrukwekkend: veel connectiviteit in het multimediasysteem, een rij-assistent voor files, een ‘voorspellende’ rijhulp (die informatie van de GPS, de adaptieve snelheidsregelaar en de camera’s die verkeersborden herkennen combineert om te anticiperen op de omstandigheden), een geluidsinstallatie van Bang & Olufsen met negentien luidsprekers, … Of het nu is voor jouw comfort of veiligheid, alles is mogelijk. Maar dan moet je wel regelmatig in de lange optielijst duiken.

Budget

Audi biedt de A4 Avant diesel aan vanaf 34.650 euro (2.0 TDI met 136 pk). Het topmodel is de 3.0 TDI Quattro in de afwerking Sport of Design, voor 51.750 euro. Daar moet je wel nog een reeks opties aan toevoegen. Helaas is de uiteindelijke rekening met opties moeilijk te verteren.

Aan de pomp blijkt de 3.0 TDI opmerkelijk spaarzaam. Het moet gezegd dat de motor weinig inspanningen moet leveren om obstakels te overwinnen. Met een gemiddelde van 7,6 l/100 km kunnen we deze motor met 272 paarden echt zuinig noemen.

Conclusie

Neen, deze A4 Avant heeft ons niet verbijsterd met zijn originaliteit. Maar de liefhebbers van het model zullen blij zijn te horen dat hij alles nog wat beter doet dan vroeger. Hij rijdt wendbaarder en beschikt over meer technologie dan ooit. De A4 Avant bereikt een zekere vorm van perfectie. En zoals altijd betaal je voor perfectie een prijs. Net als bij zijn rivalen, trouwens.