In Audi’s sportieve gamma is de S5 een van de meest verkochte modellen. Audi blijft tot op de letter trouw aan het recept van dit model: een drukgevoede V6, vierwielaandrijving met een lichte voorkeur voor de achterwielen en een licht bijgewerkt design. Het recept is dan wel identiek, maar de ingrediënten zijn anders. Te beginnen met de motor.
Discretie verzekerd
Vergeleken met een RS5, met grote velgen, bredere wielkasten en gigantische uitlaatpijpen, blijft de S5 verdienstelijk discreet. Aluminium spiegelkappen, subtiel hertekende bumpers en vier uitlaatpijpen zijn de voornaamste weggevers.
Binnenin
Daar vind je een typische Audi-omgeving. Niets warms dus, maar de afwerkingskwaliteit is voorbeeldig. De kwaliteit van de materialen en de ergonomie: top. Enkele sportieve accenten fleuren de boel wat op, en wijzen erop dat je niet in een doordeweekse A5 zit.
Wegwijs
Een S5 is natuurlijk ook vooral een A5, inclusief de veiligheidsuitrusting. Het infotainmentsysteem is dus perfect up-to-date, met een Apple CarPlay- en Android Auto-verbinding, internetverbinding en verschillende apps voor weer- en nieuwsberichten. De bediening verloopt via een touchpad, draaiknop of via stem.
Het model laat qua veiligheid evenmin te wensen over, met automatische noodremhulp, dodehoekwaarschuwing, rijstrookassistentie, adaptieve snelheidsregelaar en zelfs semi-autonome rijhulp in files en op snelwegen. Wat wil je nog meer? Dat dit allemaal standaard is, bijvoorbeeld…
Onder de kap
In het vooronder huist nog steeds een drieliter V6 op benzine, maar het gaat niet om hetzelfde blok als voordien. Deze keer gebruikt de Audi namelijk een turbo in plaats van een compressor. De cijfers gaan erop vooruit: van 333 naar 354 pk, en een koppel van 500 Nm vanaf 1.350 tpm. Ook de versnellingsbak wijzigt: de Duitsers wuifden de S-Tronic-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling uit ten voordele van een klassieke achttrapsautomaat.
Onderweg
De V6 klinkt rauw en veelbelovend, maar nooit te luid. Wil je zijn klankkleur wijzigen, dan kan dat met behulp van de verschillende rijmodi. In alle gevallen gaat de soundtrack gepaard met een stevige en continue duw in de rug: de S5 heeft maar 4,7 seconden nodig om 100 km/u te bereiken.
Diezelfde duw in de rug is echter nooit brutaal. De automaat vlakt dat wat af, en de motor levert het koppel gelijkmatig over heel het toerental af. Het goede nieuws is dat hij niet buiten adem is als hij de rode zone nadert.
Weggedrag
De vierwielaandrijving (40% op de vooras en 60% op de achteras) zorgt uiteraard voor een uitstekend weggedrag in alle omstandigheden. Op vochtig wegdek kan je zelfs een (piep)kleine schuiver neerzetten met het gaspedaal. Het geheel blijft wel verbluffend efficiënt, en dankzij het directe stuur duik je gezwind de bochten in. Dat doet de auto enthousiast en zonder zijn zelfbeheersing te verliezen. Geweldig!
Comfort
De adaptieve ophanging zorgt ervoor dat je de auto afhankelijk van de situatie, de weg en je humeur op maat kunt afstellen. Dat betekent dus ook dat hij comfortabel uit de hoek komt bij een ontspannen rijstijl. Op de geluiddemping valt niets aan te merken, behalve wanneer je voor de “Dynamic”-modus kiest, waarin de V6 aanweziger is. Maar storen doet het echter nooit. Een laatste detail: grote chauffeurs kunnen best het schuifdak vermijden, dat de hoofdruimte aanzienlijk beperkt.
Prijzen
Voor € 63.500 geeft Audi zijn S5 niet zomaar weg. En zoals gewoonlijk bij de Teutonen moet je deftig in de optielijst duiken om je S5 waardig aan te kleden. Reken dus op ongeveer € 70.000. Ter vergelijking: de BMW 440i xDrive met automaat kost € 57.39, de Mercedes-AMG C43 4MATIC kost € 63.646. Ten slotte verbruik je ongeveer 9,5 l/100 km met een ontspannen rijstijl en zo’n twee liter meer wanneer je iets enthousiaster rijdt. Al bij al redelijk.
Besluit
De S5 rijdt beter dan ooit en is een geweldige auto, die we met tegenzin teruggaven. De auto geeft kleur aan dagelijkse verplaatsingen, maar je hoeft er geen compromissen voor te sluiten. De Audi voelt zich gemak in alle omstandigheden, maar laat zich wel stevig betalen…