“Never change a winning team”. Hoewel de grote hybride-SUV van Lexus, de RX 450h, esthetisch verandert, wordt er aan de hybride aandrijflijn bijna niet geraakt. Meer zelfs: hoewel het hypermoderne kleedje de indruk wekt dat Lexus weer een stap in de toekomst heeft gezet, zoek je zonder resultaat naar een kabel om de batterij van de RX op het stroomnet op te laden. Lexus bezwijkt niet voor de lokroep van de plug-inhybride.
De RX 450h neemt de 3.5 V6 over van zijn voorganger (maar wijzigt onder meer het injectiesysteem) en drijft het vermogen op naar 263 pk, tegenover 249 pk voordien. Net zoals voorheen is het blok steeds gekoppeld aan twee elektrische motoren: een voor de voorwielen en een voor de achterwielen, zodat de RX indien nodig als 4x4 kan rijden. In totaal bedraagt het beschikbare vermogen 313 pk.
Meer power: een Plus-punt?
Exact hetzelfde vermogen als de 3.0 V6 TDI met twee turbo’s uit de Audi SQ5. De recente SQ5 Plus-variant, ons testmodel, biedt dankzij een licht verhoogde injectiedruk iets meer. Een “Plus”-vermogen van 27 pk en 50 Nm om precies te zijn. Een S-model van Audi op diesel dus, dat zijn 340 pk standaard verwerkt via een uitstekende achttrapsautomaat van ZF.
Schijn bedriegt
Voor we beide kemphanen in detail bekijken, lichten we eerst de kern van de zaak toe: welke van deze mastodonten vleit het meest het ego van zijn chauffeur als die de meer dan 300 pk gebruikt? Dat is snel besloten: de Audi SQ5 Plus overklast ruim de RX 450h. Ondanks wat zijn verleidelijke look met de F-Sport-afwerking doet vermoeden, houdt de Lexus het meest van een bedaard tempo.
Duw je met de RX toch door, dan toont de Japanner zich weinig verfijnd (al wint hij duidelijk aan levendigheid ten opzichte van zijn voorganger) en lijkt de aandrijflijn belast te worden. De automaat, die gevoelsmatig aan een CVT-overbrenging doet denken, doet de V6 “malen” bij de minste herneming. Al klinkt hij zeker niet slecht, toch begint hij na een tijd door te bomen.
Oorlogstuig
Daarmee vergeleken is de SQ5 Plus ongelooflijk explosief. De acceleraties zijn duivels, en de Audi toont zich onverwacht levendig. Deze SUV, die duidelijk zijn “S”-logo verdient, rijgt de bochten efficiënt aan elkaar. Bovendien beschikt de Plus-versie standaard over een achterdifferentieel dat het katapulteffect wanneer je het gas induwt nog versterkt. Wat een machine!
Het maximumkoppel van 700 Nm (650 Nm in de “gewone” SQ5) staat paraat vanaf 1.500 tpm en drukt je bij elke herneming stevig tegen de rugleuning. Pluspunten ook voor de klank van de V6 TDI, die afhankelijk van het tempo lijkt te ronken, gorgelen en zelfs brullen als een V8 op benzine.
Hoogstaand comfort
Wanneer het tempo daalt, weet de Lexus RX zich te herpakken. Dan wordt hij bijzonder comfortabel, soepel, stil en relatief zuinig. Toch is het de 3.0 V6 TDI die zich het minst dorstig toont aan de pomp. Met de RX 450h is het moeilijk om bij een gemengde rijstijl onder de 10 l/100 km te duiken.
In dezelfde omstandigheden stelt de SQ5 Plus zich met een goeie liter minder tevreden. Maar de Audi-SUV verliest punten wat het rijcomfort betreft. Hij zet iets te graag in op rijdynamiek om de ruggengraat van zijn passagiers in de watten te leggen. Dat weet de Plus-versie, met standaard 21-duimsvelgen, niet te verbeteren. Integendeel.
Interieur: XXL
De Lexus laat zijn rivaal dan weer mijlenver achter zich als het op interieurruimte aankomt. De Japanse SUV doet er een tiental centimeter bij vergeleken met zijn voorganger en flirt met de 4,90 m. Daarmee vergeleken valt de SQ5 met 4,64 m bijna klein uit. En dat is vooral merkbaar achterin, waar de ruimte bij de Lexus royaal te noemen is en waar je bij Audi al richting Q7 moet kijken om dezelfde afmetingen te vinden. Maar qua kofferruimte is het een fotofinish. De RX 450h wint 40 l vergeleken met zijn voorganger, onder meer dankzij een compactere batterij uit nikkel-metaalhydride, en klokt af op 539 l. Bij de SQ5 meten we 540 l.
Afwerking en ergonomie
Voorin evolueren beide SUV’s in uiteenlopende richting. De SQ5 laat zich opmerken door een onberispelijke afwerking en hoogstaande materialen. Bij de Audi begint de leeftijd echter door te schemeren in de “technologische” presentatie van zijn instrumentenpaneel. Niet zo bij de Lexus, die afhankelijk van het uitrustingsniveau een XXL-scherm (tot 12,3 duim) met aanraakbediening voorziet. Ook kun je er je smartphone draadloos in opladen.
Besluit
Laat je niet op het verkeerde been zetten door de scherpe lijnen en agressieve grille van de nieuwe RX 450h F-Sport: voor een sportieve SUV moet je bij de Audi SQ5 zijn. En zeker bij de Plus-versie: dit beest ontbindt bij de minste aansporing zijn duivels. Maar vergeet niet dat de RX 450h andere kwaliteiten heeft. Een ruim interieur en bruikbare moduleerbaarheid bijvoorbeeld. Of een verhouding prijs/uitrusting die aanzienlijk gunstiger is als je rekening houdt met de astronomische prijzen van sommige Audi-opties. En ten slotte een relaxt karakter in een moderne en luxueuze cocon, die je eerder uitnodigt om er een beheerst tempo op na te houden dan steeds na elke bocht alles te geven.