‘Gedaan met de rondingen!’ Dat denk ik wanneer ik deze schoonheid zie staan bij de importeur. In het begin was het een bolletje, daarna kreeg de TT strakkere trekken en veranderde hij in de messcherpe auto van vandaag. Hij herinnert ook aan het feit dat Audi technologie hoog in het vaandel voert: led-koplampen, scrollende richtingaanwijzers (in optie), de virtual cockpit, …

Zuinigheid

Even draaien rond de TT geeft meteen zin om in te stappen. Je zit laag (maar niet overdreven) en de TT dompelt je onder in een futuristische en verrassende sobere sfeer. De knoppen zijn heel zeldzaam en verzorgd. De afwerking is fantastisch. Geen centrale console, geen storend scherm. Wel een zuivere boordplank waar de knoppen van de klimaatregeling, nekverwarming en verwarmde zetels rechtstreeks in de ventilatiemonden zijn ingebouwd.

Spektakel van licht en geluid

Door op de startknop te duwen, gaat de TT nog een niveau hoger: de klassieke instrumenten ruimden plaats voor een digitaal scherm dat nagenoeg alles groepeert (navigatie, stereo, internetverbinding, allerhande apps en ook nog de toerenteller en snelheidsmeter). De presentatie kun je aanpassen en alles baadt in een hightechsfeer. Alleen de bestuurder kan dat allemaal bedienen (er is geen centraal scherm) en de knoppen aan het stuurwiel regelen bijna alles. Inderdaad, dat vraagt een aanpassingsperiode.

TDI, zoals gezegd

Opgewonden door het sexy interieur zetten we de motor in actie. In dit geval gaat het om een 2.0 TDI met 184 pk en een koppel van 380 Nm. De start is niet echt charmant. Er is gewerkt aan het dieselgebrom, maar er valt niet aan te doen: dit klinkt niet als een benzine. Jammer, maar we vertrekken.

Koppel alstublieft

Deze sportwagen die er licht en ietwat vrouwelijk uitziet heeft een motor die vinnig is vanaf de laagste toeren. Hij kan de voortrein zelfs (een beetje) in de problemen brengen … Tijdens het rijden wordt het geluid aangenamer en mannelijker. De TDI is altijd vinnig en compenseert zijn lichte vermogensgebrek met een vrachtwagenkoppel. De manuele zesversnellingsbak kun je in die context laten rusten: schakel in een versnelling en laat het koppel de rest doen.

Levendig maar hard weggedrag

Met zijn velgen van 19 duim reageert onze TT vrij hard op oneffenheden in het wegdek. Tegenover dat droge comfort staat een gezond, gemakkelijk en nauwkeurig weggedrag. Je amuseert je door van de ene naar de andere bocht te sturen. Bovendien wordt de achterkant speels wanneer je in een snelle bocht plots van het gas gaat. Daar houden we wel van.

Stil

Geen stalen dak voor de TT, wel een soepele kap. Kwatongen hebben nochtans geen reden tot klagen, zo goed is de geluiddemping met deze akoestische kap. Als je er zin in hebt, duw dan tien seconden op een knop en dan rijd je met de haren in de wind. Véél wind trouwens, want de isolatie van de wind in niet optimaal, ondanks een elektrisch windnet.

Prijzen

Audi vraagt 41.600 euro voor zijn TT TDI roadster. Helaas is die (voorlopig?) niet beschikbaar met automaat of Quattro-vierwielaandrijving. Een stevige prijs, vooral ook omdat de standaarduitrusting zoals gewoonlijk belachelijk is. Automatische klimaatregeling, een snelheidsregelaar, vertrekhulp op hellingen, … Het is (net als een hoop andere zaken) optioneel en kost veel. Kortom, reken op minstens 50.000 euro voor een correct uitgeruste TT.

Gelukkig is het verbruik even belachelijk als de standaarduitrusting. Het motorkoppel zet aan om met lage toerentallen te rijden, wat uiteraard gunstig is voor het verbruik. Reken op een gemiddelde van 5,5 l/100 km en een liter minder als je geregeld geniet van de acceleraties.

Conclusie

De TT is nog verleidelijker wanneer hij zijn dak opent. Oké, de praktische aspecten lijden er wel onder (smalle koffer en geen zitplaatsen achterin), maar wat een plezier! De TT is geen speeltje voor opscheppers, want hij heeft echt een sportief temperament. Zijn TDI past goed en zorgt voor vinnige acceleraties. Toch zouden we eerder voor de meer opwindende benzine kiezen, ten koste van de besparing aan de pomp.