Gelukkig blijft de wereld niet stilstaan. De verantwoordelijken van de PSA-groep hebben eindelijk begrepen dat ze iets meer moesten doen dan hun twee merken tegen elkaar laten concurreren, een politiek die niet ten goede kwam van het merk dat 95 jaar geleden gecreëerd werd door de inventieve André Citroën. Met de C4 Cactus brengt Citroën een beetje kleur in het C-segment, waar conformisme heerst. Een welgekomen verfrissing.
De reflectie van Citroën bij het ontwerp van zijn nieuwste model is belangrijk, want ze herdefinieert de verwachtingen van klanten die geconfronteerd worden met nieuwe uitdagingen: economische druk, fiscale beperkingen, ecologische overwegingen hebben de zaken de afgelopen jaren sterk veranderd. Wat verwacht de klant vandaag volgens de marketingexperts? Meer design, comfort en ‘bruikbare’ technologie voor een beperkte prijs.
Qua design is het doel alvast bereikt. De C4 Cactus onderscheidt zich aanzienlijk van zijn concurrenten met een eenvoudige stijl, verrijkt met een ‘grote’ innovatie: airbumps, een exclusiviteit van Citroën die drie jaar ontwikkeling vroeg en beschermd is door negen patenten.
Dit eenvoudige idee beschermt de flanken en hoeken van de carrosserie vormde een technologische uitdaging. Het bezorgt de Cactus ook grafische persoonlijkheid. Het principe? Een soepele huid in TPU (Thermo Plastic Urethaan) verstevigt met luchtcapsules vangt alle schokken op. De airbumps zijn beschikbaar in vier kleuren (Black, Grey, Dune en Chocolate) en worden gecombineerd met tien koetswerkkleuren en drie interieursferen (Stone Grey, Habana en Purple).
Innovatief interieur
Tot zover alles oké, maar behalve het geel Hello Yellow blijven de kleuren heel gewoon. We hadden graag wat meer vrolijkheid en pit gezien in het kleurenpalet. Voor één keer dat een verfrissende auto wordt voorgesteld, is het jammer dat deze lijn niet wordt doorgetrokken in de kleuren.
Meer comfort? Ook het interieur maakt het verschil. Knap gevonden is de passagiersairbag die verplaatst werd naar het dak, waardoor de boordplank helemaal anders ontworpen kon worden en een grotere opbergruimte vrijkomt. De 100 procent digitale interface vervangt de klassieke bedieningsknoppen en maakt het interieur visueel aantrekkelijker.
Het aanraakscherm van zeven duim groepeert alle functies (klimaatregeling, media, navigatie, telefoon, connectiviteitsdiensten, rijhulpsystemen, …). Voor de bestuurder staat een klein scherm met beperkte informatie: kilometerteller, brandstofmeter en versnelling, dat is het ongeveer.
Met de gerobotiseerde versnellingsbak is de hendel zelfs vervangen door drie knoppen. De voorzetels geven je het gevoel van een ouderwetse bank. Enkele afwerkingsdetails geven het interieur nog meer karakter, zoals het handschoenkastje of de deurgrepen. Origineel en geslaagd.
Aanraakscherm: genoeg of meer van dat?
De ‘bruikbare technologie’ bestaat om te beginnen uit een aanraakscherm, een tablet in het midden van de boordplank. Die geeft toegang tot de klimaatregeling, media, navigatie, telefoon connectiediensten (via 3G) zoals Coyote, TripAdvisor en ViaMichelin (om er maar enkele te noemen), maar ook tot rijhulpsystemen zoals de Park Assist en achteruitrijcamera.
Het scherm heeft de verdienste ruimte vrij te maken in het interieur, maar verplicht je te navigeren door een hele reeks menu’s voor de kleinste bediening, waardoor je soms heimwee krijgt naar de Boeing-achtige cockpit met direct toegankelijke knoppen. Het is moeilijk om het beste van die twee werelden te combineren.
We vermelden nog enkele goodies zoals de Magic Wash, ruitensproeierkoppen geïntegreerd aan het einde van de wisserarmen, of het panoramische dak (in optie) dat een speciale behandeling kreeg zodat een extra zonnescherm niet meer nodig is (6 kg winst in gewicht).
Wheight watchers
Het budget onder controle houden betekent bij Citroën vooral het verbruik beperken. De jacht op kilo’s werd geopend, vandaar de klapvensters achteraan (-11 kg) en de achterbank die in één stuk neergeklapt (-6 kg). De rest wordt bespaard door staal met een zeer hoge elastische limiet of aluminium te gebruiken. Resultaat op de weegschaal: 200 kg minder dan een C4 of 965 kg voor de lichtste versie. Door dat lage gewicht slijten heel wat onderdelen minder vlug, ook dat voel je in de portefeuille.
De motoren dragen ook hun steentje bij. Bij de benzines vinden we de PureTech-driecilinder van 1.199 cc met 75 en 82 pk in atmosferische versie of 110 pk met drukvoeding. De variant met 82 p kan rekenen op een stop-startfunctie, standaard op de versie met 110 pk die 4,6 l/100 km verbruikt (105 g CO2/km).
Bij de diesels zijn er twee motoren: de 1.6 e-HDi met 92 pk en de BlueHDi met 100 pk die mooie resultaten neerzet (3,1 l/100 km en 82 g CO2/km). Telkens is er een vijfversnellingsbak, maar de PureTech 82 pk kan ook uitgerust worden met een gerobotiseerde vijfbak, terwijl de e-HDi 92 pk alleen geleverd wordt met gerobotiseerde versnellingsbak maar dan met zes versnellingen. De gerobotiseerde versnellingsbakken beschikken over een vrijloopfunctie.
Leuk om te zien, leuk om te rijden
Onze test begint met de krachtigste benzinemotor, die niet kan genieten van de gerobotiseerde bak en is bij ons beschikbaar in het najaar. Een aangename verrassing is dat de driecilinder krachtig en gewillig is: de jacht op de kilo’s doet hem goed, maar er is duidelijk ook bespaard op de isolatie. Het typische, enthousiaste geluid van de drie cilinders is goed te horen in het interieur. Tijdens de eerste testrit stoorde het niet, benieuwd of dat ook blijkt bij een langere rit.
Door de uitstekende zitpositie geniet je optimaal van het originele, functionele en aangename interieur, met een ‘zeer goede’ vermelding voor het geslaagde panoramische dak. Over het weggedrag kunnen we ons moeilijk definitief uitspreken, de omgeving van Amsterdam is verre van het ideale testterrein. Maar de auto lijkt onder een goed gesternte geboren, hij rijdt levendig, het comfort is er en de remmen zijn gemakkelijk te doseren.
Een korte rit in de straten van Amsterdam achter het stuur va neen e-HDi met gerobotiseerde bak bevestigt onze indruk. De gerobotiseerde versnellingsbak heeft veel vooruitgang geboekt en is aangenaam. Hij heeft zeker zijn limieten als je met het mes tussen de tanden rijdt, maar verwacht je dit wel van dit soort auto? Door de paletten aan het stuurwiel kun je indien nodig het heft in eigen handen nemen.
Love it or hate it
Is de C4 Cactus geslaagd? Ja, als het concept jou (net als ons) aanspreekt. We dromen van een automaat met dubbele koppeling voor de krachtigste versies en vinden dat Citroën snel een gedeeld neerklapbare achterbank (1/3-2/3) moet aanbieden. En verder? Enkele afwerkingsdetails en een te braaf kleurenpalet. Is Citroën geslaagd in zijn opzet om de prijs laag te houden? Het is even zoeken in de vele uitrustingsniveaus en mogelijkheden en vergelijken met de concurrentie om dat te beoordelen.