Deze ‘maxi-500’ is gelukkig geen karikatuur geworden, waar de Mini Countryman minder goed in geslaagd is. De video ‘blue pill’, op dit moment al bijna acht miljoen keer bekeken op YouTube, illustreert dat Fiat hierin geslaagd is. De 500X deelt zijn techniek met de Jeep Renegade, die nog maar net werd voorgesteld.

De 500X werd door Jeep en Fiat samen bedacht en heeft wereldwijde ambities (hij wordt in meer dan honderd landen verkocht). Hij moet Fiat afhelpen van zijn ‘monocultuur’. De 500X, voorgesteld op het salon van Los Angeles, lijkt nu al de verwachtingen in te lossen. Hiermee kan Fiat zijn positie in Noord-Amerika verstevigen.    

Het platform van de Renegade en de 500X is hetzelfde maar de twee auto’s verschillen genoeg om niet te kannibaliseren. De Jeep heeft echte terreincapaciteiten, varianten met korte versnellingen en een scherpe, avontuurlijke look. De 500X trekt de kaart van de zuiderse charme, met een silhouet zoals de 500 en een interieur dat er sterk door geïnspireerd is.  

Stad of avontuur

De 500X speelt zijn charmes uit op twee manieren. De 500X Urban is klassiek en elegant. De Urban  bestaat in de versies Pop, Popstar en Lounge. De 500X Cross (Cross of Cross Plus) komt dan weer virieler over.  

De 500X is relatief compact en ongeveer 160 cm hoog. Hij benadrukt zijn SUV-verwantschap door zijn uitgesproken wielkasten en bodemvrijheid. Op de Cross valt het nog wat meer op door de andere bumpers.

De keuze van de motoren hangt samen met de verschillende transmissies. De instapper van het gamma stelt zich tevreden met de 1.6 E-TorcQ benzine van 110 pk, gekoppeld aan een vijfversnellingsbak, alleen beschikbaar met voorwielaandrijving. De 1.4 MultiAir met 136 pk krijgt een manuele zesversnellingsbak en later een zesbak met dubbele koppeling, in beide gevallen met voorwielaandrijving. De 1.4 MultiAir2 met 170 pk rondt het benzinegamma af, met vierwielaandrijving en een automaat met negen versnellingen, ingewijd door de Range Rover Evoque.

Bij de diesels is er keuze tussen de 1.6 MultiJet II met 115 pk en voorwielaandrijving met manuele zesbak of de 2.0 MultiJet II met 136 pk met negentrapsautomaat en vierwielaandrijving. Deze motor zal ook beschikbaar zijn met manuele zesbak, nog steeds als 4x4. De instapper wordt de 1.3 MultiJet II met 95 pk, vijfbak en voorwielaandrijving. Kun je nog volgen?

4x4

Het merendeel van de kopers in dit segment stelt zich tevreden met twee aangedreven wielen, maar sommige markten zijn dol op 4x4’s. De 500X en de Renegade zijn de enige in dit segment die deze optie aanbieden. Een extra die te verdedigen valt, want de achterwielen worden pas aangedreven in omstandigheden met weinig grip, waardoor het verbruik onder controle blijft.

De 500X heeft een ‘magische’ knop waarmee je tussen drie rijmodi kunt kiezen: Auto, Sport en All Weather (of Traction, naargelang het model). De modi veranderen de reactiesnelheid van de motor, de stuurbekrachtiging, de remmen en de automaat. Op de Cross-modellen werkt het systeem ook in op de transmissie van het koppel op de 4x4’s of schakelt het de Traction Plus in die de grip van de voortrein verbetert.

Charmant en doeltreffend

De koets van de 500X kreeg heel wat aandacht. Dit is de meest rigide Fiat ooit, met 73 procent speciale stalen en een 38 procent stijvere structuur dan gemiddeld. Met de McPherson-ophanging aan de vier wielen en elektrische stuurbekrachtiging biedt de 500X een geruststellend en voorspelbaar weggedrag, dat tegelijk amusant en doeltreffend is. De 500X kwam goed tot zijn recht in de bochten van Turijn naar Balocco, het testcentrum van de Fiat-groep.

Het sympathieke interieur is geïnspireerd op de Fiat 500, dat zie je aan de boordplank en de stijl van de zetels. De kwaliteitsindruk ging er wel op vooruit. Het is hier niet zo saai zoals in veel concurrenten, de keuze aan materialen en kleuren geeft je veel vrijheid om te personaliseren.

De 500X doet niet mee met de gratuite speciale effecten en wellicht is dat maar goed ook. Je ontsnapt zelfs aan de onvermijdelijke led-toestanden. Een verademing, want dit gadget zien we tegenwoordig zo vaak en wordt saai.

Op de rijpositie valt niets aan te merken, net als op de steun van de zetels. De veiligheidsuitrusting omvat onder meer een rijstrookassistent, dodehoekdetectie, noodrem en adaptieve snelheidsregelaar.

Tijd om te kiezen

Onze 500X Urban met voorwielaandrijving was uitgerust met de 1.4 MultiAir van 136 pk met zesversnellingsbak. Zonder twijfel een goede keuze gezien de aangename werking van deze mechaniek. We zullen niet klagen over de overdreven lange versnellingen, een lot waar bijna geen enkele auto nog aan ontsnapt maar dat goede verbruikscijfers oplevert bij de homologaties. Eenvoudig gesteld rijdt de 500X heel gemakkelijk en toont hij temperament bij hoge toeren als je erom vraagt. Nu nog het verdict aan de pomp afwachten …

Een uitstapje met een 500X Cross 2.0 MultiJet II met 136 pk met negentrapsautomaat op het terreinparcours van Balocco bracht een zekere doeltreffendheid in extremere omstandigheden aan het licht. Maar voor welke prijs? De vierwielaandrijving is alleen beschikbaar met de grootste motoren, standaard uitgerust met de negentrapsautomaat. Dat verhoogt de rekening met 4.000 euro en het gewicht met 200 kg. Doe het dus alleen als het echt nodig is.  

De 500X is geen revolutie in het segment, maar een frisse en charmante verrijking. Dit is ongetwijfeld de beste Fiat in jaren.