Visueel lijkt deze mutatie geslaagd. De relatief grote 500X (4,27 meter lengte en 1,61 meter hoogte) behoudt een zekere harmonie in zijn stijl. De techniek deelt hij met de Renegade van Jeep. Volgens de filosofie van Fiat is de 500X minder gericht op het terreinaspect en trekt hij eerder de kaart van zachte veelzijdigheid.

Uitnodigend

Het interieur ontvangt je warm, met een boordplank die veel elementen overneemt van de ‘traditionele’ 500. We geven ook goede punten aan de correcte afwerking en de ruimte, genoeg voor vier volwassenen. Alles is dus in orde, tot je in de kofferruimte kijkt. Voor je bagage is er heel wat minder plaats.

Multimedia

Fiat rust de 500X uit met het laatste multimediasysteem uit eigen huis, Uconnect. Het is een eenvoudig, intuïtief en doordacht systeem. Het gebruiksgemak betekent niet dat de mogelijkheden beperkt zouden zijn. De ergonomie van de boordcomputer laat echter wel te wensen over. Het is niet altijd gemakkelijk om iets te vinden met de knoppen achteraan het stuur en de menu’s vol submenu’s. Wellicht een kwestie van gewoonte.

1.6 MJet

Onder de motorkap van onze testversie vinden we de 1.6 MJet, die het gros van de verkoop uitmaakt. In tegenstelling tot de tweeliter is hij alleen beschikbaar met voorwielaandrijving. Samen met de manuele zesversnellingsbak volgt hij jouw orders zonder verpinken. Het koppel van 320 Nm maakt het mogelijk om vanaf de laagste toeren levendig te hernemen. De 115 paarden zijn dus allemaal aanwezig.

Dynamisch

Aangemoedigd door de gewillige motor gaan we wat sportiever rijden. Het onderstel aanvaardt dat ook, dankzij een goed evenwicht en doeltreffende werking als het ritme omhoog gaat. We betreuren alleen – zoals wel vaker tegenwoordig – de besturing met kunstmatige feedback.

Hard

Keerzijde van de medaille: het comfort is eerder hard. En dat voel je in jouw rug want de zetels zijn evenmin zacht. Het comfort wordt ook verstoord door sterk aanwezige stroomlijngeluiden, vooral boven snelheden van 100 km/u.

Prijs 

21.600 euro is geen overdreven prijs en de uitrusting is correct. Voor de veiligheid beschikt de 500X over een automatische rem als een botsing dreigt, waarschuwing voor onvrijwillig afwijken van de rijstrook en waarschuwing voor de dode hoek. De 1.6 MJet topversie, de Cross Plus, wordt verkocht voor 24.600 euro. We waarderen de aanwezigheid van een panoramisch dak, maar betreuren de afwezigheid van een automaat (en 4x4-aandrijving) in combinatie met deze motor.

Conclusie

De 500X is een aangename verrassing. Deze schattige cross-over stelt zijn bestuurder niet teleur en biedt goede wegprestaties. In dit sterke segment zorgt de 500X voor een frisse toets en originele stijl. De ruime en pittige 500X mag wel iets zachter omspringen met jouw rug: het is allemaal nogal hard.