De CTX 700 herneemt de motor die we al uit het dynamische Honda-trio NC700S, NC700X en Integra kennen. De rechtopstaande tweecilinder van 670 cc genereert 35 kW. Dat is 48 pk en daarmee blijft hij netjes binnen de limiet opdat je er met een rijbewijs A2 mee de baan op kan. Het blok is opgehangen in een aangepast frame zodat de Honda z’n cruiser-look en uitstraling krijgt.
De CTX 700 is een broertje van de CTX 1300 en dat is ‘m goed aan te zien. Honda introduceerde op de CTX 1300 reeds die ietwat aparte vormgeving waarbij er vanaf de benzinetank een uit de kluiten gewassen kopkuip vertrekt die zowel het dashboard en koplamp, als een deel van de voorvork en windscherm integreert. Je kan hier soms ook beter van een ‘bagger’ spreken in plaats van een ‘custom’ omdat de CTX 700 standaard geleverd wordt met een set zijkoffers.
Meer dan een ‘cruiser’
Het aangepaste chassis zorgt ervoor dat je zadel maar 720 mm boven de grond staat en dat is een hoogte waar echt iedereen zich comfortabel bij zal voelen. Ook de jonge, ietwat frêle dames onder ons. Al moet er wel van ons hart dat door de 244 kg van de CTX hij niét in de klasse van lichtgewicht motoren valt, maar door het uitgekiende, lage zwaartepunt blijft hij makkelijk hanteerbaar.
De CTX 700 scoort meteen wanneer we ‘m ter hand nemen. Hij is licht en zit meteen goed. Hij lijkt een custom, maar wanneer je in het zadel zit, krijg je toch eerder de zit van een roadster opgelegd.
Ontspannen én vermoeiend
De zitpositie legt je een zekere nonchalance op, je krijgt zowaar een zweem van coolness over je heen gegoten. Hij is licht hanteerbaar en de automatische versnellingsbak maakt van het rijden een ontspannen klus. Onder alle omstandigheden boezemt de CTX vertrouwen in, enkel de te custom gerichte zitpositie gaat tijdens langere ritten te hard doorwegen op je rug.
In druk stadsverkeer voelt de CTX zich helemaal in z’n sas. Met de automatische versnellingsbak ben je alle (motor)scooters te snel af. De CTX kreeg niet de krachtigere 750, maar wel de 670 cc tweecilinder die z’n paardenstal van 48 stuks prima weet te benutten en in te zetten.
Praktisch
Een praktisch werkpaard: dat is de CTX700 ook, want door de montage van de twee zijkoffers heb je steeds die praktisch ruimte ter beschikking die je nodig hebt bij woon-werk-verkeer en snelle boodschappen. Er is zelfs een extra compartiment voorzien wanneer je het deksel van de benzinetank opent. Die tank zit overigens weer netjes ter hoogte van je knieën. Als bestuurder zit je bovendien ook beter beschermd. De kopkuip en het windscherm zijn een prima barrière voor de wind- en regen. Dat hebben we bij z’n concullega - de Yamaha MT-07 - wel anders mogen ervaringen.
Op de weg rekent de CTX probleemloos af met de vele nadelen waarmee custom-modellen van weleer mee kampten, dankzij een degelijke geometrie, normale velg- en bandenmaten en voldoende bodemspeling om bochtjes te kunnen pikken.
De kopkuip biedt een zekere bescherming tegen de wind al heeft die ook z’n beperkingen. Je rijdt ten slotte niet met een Gold Wing rond.
De meerwaarde van de automatische versnellingsbak staat buiten kijf. Het rijdt prettig en ontspannen. Neemt niet weg dat we ook hier graag een gecombineerd remsysteem hadden gezien. Het is jammer om te zien dat Honda - die hier toch in pionierde - deze remwerking op meerdere modellen niet langer aanbiedt.