De evolutie naar het hogere gamma is duidelijk. De allereerste Tucson was vooral populair om zijn lage prijzen, de ix35 evolueerde meer richting kwaliteit waardoor de prijzen lichtjes stegen. Deze nieuwe Tucson bevestigt die tendens met een afwerking en presentatie die de Duitse concurrenten niets te benijden heeft.
Verzorgd vanbinnen en vanbuiten
De stijlvolle en dynamische Tucson heeft een ‘smoel’ dat zeker zal helpen om goede verkoopcijfers neer te zetten. Zelfde vaststelling in het interieur: de materialen zijn goed geplaatst, de donkere sfeer straalt kwaliteit uit en de plastics zijn meestal zacht. Er zit soms wel verschil op de kwaliteit van de kunststoffen (vooral op de boordplank), maar in zijn geheel straalt de Tucson evenveel kwaliteit uit als een goede Duitser.
De populairste motor
Onder de motorkap vinden we een oude bekende, namelijk de 1.7 CRDi met 115 pk en 280 Nm koppel. Die motor is niet verkrijgbaar met een automaat of met vierwielaandrijving. Die ‘privileges’ zijn voorbehouden aan de krachtigste motoren. Hier vinden we dus voorwielaandrijving en een manuele zesbak.
En?
De Tucson met deze motor voldoet. Net als zijn voorganger is het een aangename combinatie met goede werkingsstilte. De Tucson 1.7 CRDi pretendeert natuurlijk niet dat hij een sportwagen is, maar is aangenaam in gebruik door zijn soepele manier van rijden. Op de snelweg, met veel bagage of in een heuvelachtig gebied kan de motor wel nipt zijn. Vreemd genoeg lijkt hij ons minder nerveus dan in de vorige ix35 1.7 CRDi. Op bochtige wegen en bij een dynamisch rijstijl bereikt hij snel zijn limieten, vooral door de matige banden en de vage besturing.
De Tucson waardeer je voor andere kwaliteiten: zijn werkingscomfort, geluiddemping en uitrusting die onder meer bestaat uit een elektrische kofferklep, actieve parkeerhulp, een rijstrookassistent en een automatische noodrem. Ook de passagiers zullen verheugd zijn met de ruimte, vooral achterin en in de koffer (513 liter).
De prijzen
Met een startprijs van 25.999 euro voor deze dieselversie is de Tucson een goede 1.000 euro duurder dan de ix35. De basisuitrusting is wel heel interessant, met onder meer automatische koplampen, een snelheidsregelaar, aluminium velgen, een multifunctioneel stuurwiel, dakrails en manuele klimaatregeling.
Conclusie
Heb je geen sportieve ambities en zoek je een SUV met een elegant design, een afwerking van hoog niveau en een volledige uitrusting? Dan zal de Tucson niet teleurstellen. De 1.7 CRDi is niet bliksemsnel, maar een ontspannen rijstijl past perfect bij de Koreaanse SUV. Een keuze van het verstand dus en voor de meesten onder ons zullen de prestaties wel voldoen. Kortom, ook de Tucson lijkt vertrokken voor een succesvolle carrière. Nu nog afwachten of de klanten de prijsevolutie willen volgen …