De Britse constructeur Jaguar staat aan de vooravond van een groot kantelpunt in zijn geschiedenis. Vanaf 2025, nog lang voor de deadline van de Europese Unie, gaat het merk enkel nog volledig elektrische modellen aanbieden. Een radicale koerswijziging, zeker gezien het huidige gamma nog vooral bestaat uit verbrandingsmotoren, en dat zijn niet de minste. Denk maar aan de krachtige V8 met motorcode AJ133, een blok van 5.000 cc met directe injectie en een compressor die een vermogen van 450 of 575 pk levert onder de kap van de F-Type. Een uitzonderlijke motor, die dus op het punt staat te verdwijnen bij Jaguar, maar die nog even door Land Rover zal worden gebruikt.

RWD of AWD

Om het einde van de carrière van de F-Type in te luiden, heeft Jaguar een speciale reeks uitgebracht met de naam 75, als eerbetoon aan de 75-jarige productie van sportwagens van de Britse constructeur. De F-Type is zowel als coupé en als cabrio te krijgen. Het model werd gelanceerd in 2013 en kreeg een facelift in 2019. Vandaag bestaat het gamma uit een viercilinder van 300 pk als instapmotor en een V8 met de keuze tussen 450 of 575 pk. De 75 Edition is enkel beschikbaar met de V8, die in zijn krachtigste vorm als R door het leven gaat en standaard wordt geleverd met vierwielaandrijving. De minder krachtige F-Type 75 laat de keuze tussen achterwielaandrijving of AWD.

Twee exclusieve kleuren

Visueel onderscheidt de F-Type 75 zich door een aantal unieke elementen, te beginnen met een nieuwe metallic lak met de naam ‘Giola Green’, die bijzonder goed bij het model past. We kunnen het ook hebben over de glanzend zwarte 20-duimsvelgen, het zwarte Jaguar-logo op de voorkant en de badges die het silhouet van de coupé vormen op de voorschermen, op de deurdrempels en op de bovenkant van het dashboard. Aan boord krijg je een bekleding van het mooiste Windsor-leer, met de keuze tussen zwart, beige, rood of tabakbruin. En voor wie de cabrio kiest, kan de stoffen kap tenslotte in beige, rood of zwart worden besteld.

Van de Middellandse zee tot de Atlantische Oceaan

Er is geen mooiere manier om deze nieuwe bolides uit te proberen dan een lange testrit. Dat de route het toelaat om een reeks haarspeldbochten aan te vallen, aangezien hij een bergpas doorkruist, maakt het enkel maar beter. Jaguar gaf een groepje journalisten de mogelijkheid om de F-Type 75 en F-Type R 75 te komen testen op het asfalt van Noord-Spanje. Een indrukwekkende route van de mediterrane badplaats Sitges naar San Sebastian, een kuststad aan de Golf van Biskaje met uitzicht op de Atlantische Oceaan. Tussen de twee liggen bergpassen, natuurgebieden, adembenemende landschappen en vooral tientallen verlaten wegen langs ongerepte natuur waar we konden genieten van alle kwaliteiten van het model.

 

En dat geldt vooral voor de R, die met zijn vierwielaandrijving de allures heeft van een dragster in smoking. Het model heeft de aandrijflijn geërfd van de F-Type SVR, een pittig beestje dat altijd bereid was om zijn achterwielen los te laten breken. Dankzij de krachtige mechaniek kan de F-Type R in 3,7 seconden van 0-100 km/u sprinten (4,6 seconden voor de F-Type 75 van 450 pk)! Een ideale partner voor grand touring aan een beschaafd tempo, maar het model blinkt ook uit als je hem de sporen geeft, zeker als je een deel van de elektronica uitschakelt in de goed gebalanceerde Dynamic-stand. Het elektronische vangnet, in combinatie met de vierwielaandrijving met nadruk op de achteras, dringt zich nooit op en laat een dosis lol toe zonder ooit schrik te bezorgen.

Leuk speelgoed

Het meeste plezier beleefden we in de Navarra-valleien, langs de kronkelende lokale ‘rios’. Achter het stuur van de F-Type R 75 waanden we ons in een heuvelklim, waarbij het gebrul van de motor gepaard ging met een reeks goed gecontroleerde glijpartijen, gevolgd door heftige acceleraties. Dankzij een scherpe voortrein en een zeer direct stuur kan de bestuurder in alle veiligheid het beste uit de wagen halen. Daar komt nog een perfect afgestelde 8-trapsautomaat bij, die soepelheid met snelheid perfect combineert. Een plezier voor dagelijks gebruik, wat het des te moeilijker maakt om de sleutels weer af te geven. Afscheid moeten nemen van zulk leuk speelgoed doet altijd een beetje pijn aan het hart...

Om deze speciale reeks te kunnen kopen in België, moet je minstens €106.600 op tafel leggen voor de F-Type 75, en nog eens bijna €30.000 extra voor de R 75. De cabriovarianten zijn telkens nog iets duurder. De Jaguar F-Type met viercilinder is ook nog beschikbaar in het gamma (al kan je die niet in deze speciale uitvoering krijgen) vanaf €72.900 euro. Je kan de F-Type 75 Edition vanaf nu bestellen.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail: