De droom van heel wat liefhebbers komt uit: er komt een handgeschakelde versnellingsbak in de F-Type V6. Wie schrik heeft voor achterwielaandrijving, krijgt nu vierwielaandrijving als alternatief. Een systeem dat Jaguar bovendien in eigen huis ontwikkeld heeft. Tot slot ruimt de F-Type V8S Cabriolet plaats voor een R-variant met 55 pk meer.

Manuele versnellingsbak

Misschien verrast het jou, maar de manuele versnellingsbak heeft vooral als doel om de Amerikaanse markt te verleiden. Terwijl bijna iedereen in de Verenigde Staten met een automaat rijdt, waarderen sportievelingen eerder een goede, oude versnellingspook. Verbazingwekkend, maar des te beter voor de sportieve rijders onder ons.

De zesversnellingsbak werd samen met ZF ontwikkeld en heeft een korte spreiding, aangenaam bij acceleraties. De manuele versnellingsbak heeft wel een zware (negatieve) impact op de CO2-uitstoot en de acceleraties in vergelijking met de achttrapsautomaat. Maar puristen kijken verder dan de cijfers. Jaguar levert de handbak trouwens alleen met de V6 (340 of 380 pk) en achterwielaandrijving.

Op de weg

We konden een eerste keer testrijden met een manuele F-Type, helaas met een rechtsgestuurde auto. Mijn linkerhand is het niet gewoon om te schakelen, mijn oordeel is dus onder voorbehoud. Terwijl de koppeling zich gemakkelijk laat bedienen (maar wel vrij lang is) en het pedaal aanzet tot de tip-hieltechniek om de V6 te laten zingen, voelt de bediening van de versnellingspook nogal ‘rubberachtig’ aan. Hij is ook weinig esthetisch. Bovendien mochten de schakelwegen nog wat korter. Het kan natuurlijk zijn dat mijn linkerhand gewoon lastiger doet dan mijn rechter …   

AWD

All Wheel Drive of vierwielaandrijving is nu ook mogelijk in de F-Type. Het systeem werd door Jaguar intern ontwikkeld en geeft de voorkeur aan de achterwielen. In normale omstandigheden gaat het volledige vermogen naar de achterwielen, wat de F-Type een natuurlijk en ‘viriel’ evenwicht geeft. Deze transmissie is beschikbaar op alle modellen en gaat gepaard met een extra bult op de motorkap. De motor moest iets hoger ingebouwd worden door de aanwezigheid van de cardans.

V6

Voor deze eerste test had Jaguar een nauwe en kletsnatte piste voorbereid. Ondanks het natte wegdek, bleek de grip uitstekend. Je moet zo vroeg mogelijk accelereren om als een raket uit de bocht te schieten. Zo’n gespierde acceleratie op een natte ondergrond heeft als logisch gevolg dat de achterkant uitbreekt. Onrustwekkend is het niet, want de aangedreven voorwielen trekken het koetswerk vlot weer recht. Kinderspel.

V8

Tijd voor serieuzere zaken. Jaguar stelde voor om de F-Type R AWD te ontdekken op het veel grotere circuit van Estoril. Die ruimte kwam zeer goed van pas, want het circuit lag onder water, grip was er dus nauwelijks. Met 550 pk onder de rechtervoet moet je omzichtig omspringen.

Deze apocalyptische omstandigheden konden de F-Type R AWD nauwelijks verstoren. Bij elke exit van een bocht vertaalde het optrekken zich in overstuur (de instructeur aan mijn zijde had medelijden), waardoor ik het volgende stuk van de weg door de zijruit kon zien. Je moet geconcentreerd zijn en de arm- en voetbewegingen goed coördineren, maar dankzij de voortrein die grip zoekt op het asfalt, komt de F-Type steeds weer recht. Met alleen achterwielaandrijving, zo’n vermogen en zulke omstandigheden was het wellicht een ander verhaal geweest …

Prijzen                                                      

Laten we met het slechte nieuws beginnen: je krijgt de vierwielaandrijving niet voor niets, want het supplement bedraagt 7.000 euro. Moet rijden voor jou altijd gebeuren met een traditionele manuele versnellingsbak, dan bespaar je ongeveer 2.500 euro en daalt de basisprijs tot 66.250 euro voor de F-Type V6 coupé met 340 pk. Helaas is de uitrusting voor die prijs nog mager.