De Wrangler begon zijn carrière in 1987 is de geestelijke zoon van de bekende Willys MB uit de Tweede Wereldoorlog. ‘Overbodige’ zaken zoals een gestuurde ophanging of internetverbinding laat hij dus aan zich voorbij gaan. Dit is een viriele auto, gebouwd om in de modder te duiken en in de bomen te klimmen. Een boyscout, met vuile nagels en enkele littekens uit de strijd.

Uniek gezicht

Je kunt er moeilijk naast kijken. De Wrangler oogt arrogant met zijn rechtopstaande radiatorrooster en robuust met zijn bumpers die je bij mooi weer als bankje kunt gebruiken. Maar door zijn ronde koplampen en originele uitstraling vergeef je hem dat.

Zijn uitstraling van een groot stuk Meccano valt ongetwijfeld in de smaak bij allerhande doe-het-zelvers. Kortom, de Wrangler is een bruut waar je van houdt. Deze Rubicon-versie doet er nog een schepje bovenop met luchtinlaten op de motorkap en specifieke velgen.

Iemand een ladder?

Hou je van hoge rijposities? Dan word je hier op je wenken bediend. In de Wrangler bekijk je alles uit de hoogte. Neem een ladder en klim aan boord. De sfeer is uniek, door de schroeven die overal zichtbaar zijn, de rubbers als vloerbedekking, de loodrechte voorruit en de dikke rolkooi rond het interieur.

Deze funauto heeft een robuuste hardtop voor de winter en een soepele kap voor de zomer. Hoop niet op het comfort van de nieuwste elektrische open daken, rijden in openlucht geeft je eerder een kampeerervaring en je mag geen slappe armspieren hebben.  

Chic?

Het is misschien heiligschennis, maar Jeep deed veel toegevingen voor een beter comfort binnenin. De luxueuze lederen bekleding bijvoorbeeld, naast comfortabele uitrusting zoals verwarmde zetels, een geluidsinstallatie met streaming via bluetooth, een gps, automatische koplampen, … Het past niet echt bij zijn rustieke inborst, maar maakt ook deel uit van zijn charme.

Nog een detail, wanneer je de versie met kort chassis kiest: de ruimte achterin is correct, maar de toegang vergt acrobatische talenten terwijl de koffer en opbergruimtes belachelijk klein zijn. Ook dat maakt deel van zijn charme …

Op de weg

Laten we er geen doekjes om winden: het is niet zo interessant om op de gewone weg te rijden, afgezien van de nieuwsgierige blikken. Een springerige ophanging, een rustieke geluiddemping (motor, wint, banden: je hoort alles), een vage besturing die traag reageert: het boezemt allemaal weinig vertrouwen in. De 2.8 viercilinder levert 200 pk met het lawaai van een tractor en wordt gekoppeld aan een automaat met vijf versnellingen die als een slak uit de startblokken schiet.

We kunnen het ook positief bekijken: zo’n rijervaring vind je nergens anders. In de zomer, met open dak, langs het strand paraderen lijkt ons ook wel leuk. Maar de E19 op een regenachtige herfstdag heeft niets met glamour te maken.

Ouderwets

Met zijn twee starre assen lijkt de Wrangler tot een ander tijdperk te behoren. Dat heeft zijn voordelen: hier vind je geen draaiknop met verschillende rijmodi, maar een goede oude hendel om van twee- naar vierwielaandrijving over te schakelen. Wel modern: de bediening van de differentiëlen vooraan en achteraan en de loskoppelbare stabilisatiestangen verloopt elektronisch.

In het bos

Tijd om het asfalt te verlaten. Het is in die omstandigheden dat de Wrangler zich onderscheidt. Je moet al bijna een muur beklimmen om hem in de problemen te brengen. Met zijn koppel van 460 Nm heeft de Wrangler nooit schrik. Het korte chassis maakt hem bovendien heel wendbaar. Met horten en stoten, maar hij geraakt overal door. Door de bodemvrijheid vormen hobbelige wegen geen probleem.

Prijs

Het verbruik is allesbehalve spaarzaam, zeker als je vaak op de snelwegen rijdt. Het gemiddelde bedraagt in die omstandigheden 11 tot 12 l/100 km. Jeep belooft een CO2-uitstoot van 227 g/km wat voor een diesel verre van een record is.

De prijs blijft nog redelijk: 36.700 euro in deze chique Rubicon-versie. Bovendien is de Wrangler erg waardevast.

Conclusie

We houden wel van dit ‘beest’. De Wrangler is altijd klaar voor het avontuur en wekt de indruk dat je net terugkomt van een safari, zelfs al sta je in de file op de ring. Een verademing in het automobiellandschap, die perfect past bij Santiags, een Stetson en een cowboylasso. Je kunt hem moeilijk serieus nemen … Laten we eerlijk zijn: hij is niet echt gemaakt voor gewone wegen. Neem een binnenwegje en je bent de gelukkigste bestuurder van de wereld.