Ik daag je uit de verschillen met de vorige Sportage te ontdekken. We zien alleen een ‘virieler’ radiatorrooster, led-dagrijverlichting, nieuwe achterlichten en enkele kleinigheden zoals nieuwe kleuren of velgen.
Goede leerling
De Sportage werd onder een goed gesternte geboren en heeft nooit grote gebreken vertoond. We konden hem alleen een ietwat lomp weggedrag verwijten, dat echter geen hinderpaal vormde binnen dit segment of de beoogde doelgroep. Veel viel er dus niet te verbeteren en Kia stelde zich tevreden met enkele aanpassingen in plaats van een metamorfose.
Meer uitrusting, betere demping
Uiteraard moderniseerde de uitrusting: een nieuwe stereo van Infinity, een nieuw scherm, een bestuurderszetel met elektrische regeling, een verwarmd stuurwiel of een nieuwe iPod USB-connectie. Om de inzittenden nog meer te verwennen, verbeterde Kia de isolatie van geluid en trillingen.
Is dat alles?
Tot zover de aanpassingen. Misschien net niet genoeg, want op één vlak kan de Sportage zijn leeftijd moeilijker wegsteken: de CO2-uitstoot. Terwijl een Nissan Qashqai 99 g/km haalt, geraakt de Sportage niet verder dan 135 g/km. Het start-stopsysteem staat trouwens nog altijd op de optielijst.
Groot
Hij is niet verouderd. Qua stijl blijft de Sportage in de mode, zelfs tegenover de laatste nieuwigheden. We waarderen ook zijn interieurruimte: royaal, zowel voorin als achterin.
Achter het stuur vinden we de bekende Sportage terug. De geluiddemping is voortaan een sterk punt, al is de 1.7 diesel nogal ruw in gebruik. Het weggedrag veranderde niet en is meer gericht op comfort dan op dynamiek. De 1.7 CRDi is gewillig maar je zult er geen verbruiksrecords mee neerzetten.
Prijzen
Alles begint bij 20.990 euro. Van de zes afwerkingsniveaus raden we één van de speciale series aan, de Easy of de Fifa World Cup Edition. Beetje bij beetje wint de benzinemotor weer terrein, maar de grote meerderheid van de Sportages wordt besteld als diesel: 77 procent. In het hart van het gamma staat de Easy 1.7 CRDi voor 25.190 euro.
Conclusie
De kleine aanpassingen veranderen weinig. Dat is tegelijk goed en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat hij nog altijd verleidelijk is, nu nog meer zelfs dankzij de uitrusting en verzorgde presentatie. Slechter is dat we meer technische aanpassingen hadden verwacht om de CO2-uitstoot te verlagen en een groen imago te verzekeren, vooral voor de fleetmarkt.