De CLA heeft niet veel nodig om zijn sportieve temperament te bevestigen, maar ons testexemplaar hangt boordevol stickers, vleugels, rode accenten en andere extensies om indruk te maken. Een beetje te veel van het goede naar onze smaak. Natuurlijk kun je het ook discreet houden met een grijze passe-partoutuitvoering.

Motor

We zijn natuurlijk in de eerste plaats geïnteresseerd in wat er onder de motorkap schuilt: een ‘gewone’ tweeliter viercilinder turbobenzine. Nu ja, niet zo ‘gewoon’ want de meesters van AMG haalden er het schitterende vermogen uit van 360 pk bij 6.000 tr/min en een even formidabel koppel van 450 Nm bij 2.250 tr/min. Zeer explosief voor deze cilinderinhoud. Beide auto’s zijn natuurlijk niet te vergelijken, maar dit is toch 10 pk meer dan … een Porsche 911 Carrera. 

Vier aangedreven wielen

Die furie alleen op de voorwielen loslaten is zoals jagen op een leeuw met blaaspijp: er is een groot gebrek aan middelen. Mercedes voorziet dan ook twee bijkomende aangedreven wielen, maar alleen als de voorwielen verzadigd geraken. De herverdeling gaat in het ‘ergste’ geval niet verder dan 50/50. Qua versnellingsbak is er geen keuze: een automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen.

Ben je atletischer?

Tot zover de presentatie, we nodigen je uit om het interieur te ontdekken. Trek die buik in en maak je niet te groot want de kuipzetels zijn eerder smal. Perfect voor slanke personen, die door de zetels zeer goed ondersteund worden. Binnenin valt alles goed in de hand en oogt de presentatie gedurfd door de futuristische ventilatiemonden en multimediatablet.

Verzorgde afwerking

Overal leder, rode stiksels en grote inzetstukken uit aluminium: deze Mercedes weet hoe hij zijn passagiers moet ontvangen. Qua sfeer dan toch, want de ruimte is een andere zaak. Zeker de hoofdruimte achterin is beperkt. De gevolgen van het design …

Gebruiksgemak

De CLA 45 AMG is gemakkelijk te gebruiken, al moet je wel even wennen aan de automaat met dubbele koppeling die helemaal niet zo zacht is als de andere automaten van het merk. Na een beetje gewenning en met een subtiele voet verloopt alles wel uitstekend. Een gemakkelijke besturing, soepele en gedempte motor, automatische versnellingen: deze CLA ziet eruit als een strijder maar blijkt een aangename metgezel rond de stad. Alleen de harde ophanging herinnert aan zijn karakter.

Ten aanval

Pas wanneer je het tempo opvoert, onthult de Mercedes zijn ware potentieel. Eerst en vooral de motor. Die is iets meer ingetogen dan in de A-Klasse (de kofferbak verbetert de geluiddemping?), maar explodeert bij de minste druk op het gaspedaal. Rond 5.000 tr/min is hij al woest en sprint hij naar de rode zone, 1.500 toeren hoger. Wat een wilde motor! De versnellingsbak schakelt te midden van een gedempte ‘explosie’.

De vier aangedreven wielen grijpen zich vast aan het asfalt. De CLA 45 AMG rijdt op rails, niets lijkt hem te kunnen verstoren. Koetswerkbewegingen? Kent hij niet. De diehardsportievelingen betreuren misschien die onverstoorbaarheid, zij die doeltreffendheid zoeken, zullen echter verheugd zijn. De nauwkeurige besturing had wel een meer natuurlijke feedback verdiend. De remmen tonen geruststellende bijtkracht.

Prijs

Laten we beginnen met het ‘minst slechte’ nieuws: ons gemiddelde verbruik draaide rond 9,7 l/100 km. Een eervol resultaat, zelfs al hadden nog iets beter verhoopt. De prijs staat aan de top: 56.991 euro of enkele duizenden euro’s meer dan een Audi S3. En dan spreken we nog niet over de opties.

Conclusie

Achter de originele allures van de CLA schuilt een sportief maar gecontroleerd temperament. De doeltreffendheid is uitstekend, terwijl de explosieve motor onuitputtelijk lijkt. Een leuk speeltje dus, zeker in deze verpakking. De ophanging blijft wel vrij hard en de prijs heel stevig. Je kunt niet alles hebben …