Je begint de nieuwe Mini ongetwijfeld te kennen. Hij is groter en volwassener. De nieuwe Mini ziet er nog altijd speels uit, maar heeft precies iets te veel gesnoept. Je blijft hem wel herkennen uit de duizend, want de winnende formule veranderde nauwelijks. De wielen staan op de vier hoeken en hij kijkt door zijn grote ogen naar de wereld. Maar biedt hij ook nog altijd dat typische rijplezier?

Eerst de motor

Iedereen spreekt over deze nieuwe motor. Hoe kreeg BMW het in zijn hoofd om één cilinder weg te laten? De Mini Cooper heeft nu een driecilinder turbobenzine van 1,5 liter die 136 pk en 220 Nm koppel levert. Op papier veroorzaakt één cilinder minder geen prestatieverlies. De Duits-Britse kleine wint op alle vlakken: vermogen, prestaties én verbruik.

Veel koppel

Zie je de Mini als een opgewonden autootje dat je in de toeren moet jagen voor waardige prestaties? Die tijd is voorbij. Met koppelrijke driecilinder laat de Mini Cooper jaargang 2015 zich vooral rijden op het koppel, met snelle schakelbewegingen. Het lijkt wel een grote diesel. Bij lage en gemiddelde toeren voelt hij zich het meest op zijn gemak.

Stil

Bij zulke lage toeren hoor je de motor bijna niet en moet je een geoefend oor hebben om het ritme van een driecilinder te herkennen. Bij hoge toerentallen is zijn geluid typischer, maar verliest hij pit en stuiken de prestaties in elkaar. Hij heeft niet de pit van de 1.2 E-THP van PSA.

Rustiger, maar nog altijd levendig

Het weggedrag blijft trouw aan de reputatie van het model, ook al is de achtertrein veiliger en stabieler. Hij rijplezier wordt nog altijd gegarandeerd door de snedige voortrein, de nauwkeurige (maar kunstmatige) stuurbekrachtiging en de stijfheid waardoor de Mini door de bochten springt. De nieuwe Mini werd comfortabeler, met een tolerantere schokdemping en eindelijk genoeg plaats voor vier personen.

Ludiek

De sfeer blijft ook uniek, met veel chroom, kleine tuimelschakelaars, indirecte verlichting, veel mogelijkheden om te personaliseren, … De ergonomie verbeterde (behalve de bediening van het multimediasysteem), maar Mini gaat soms heel ver om een ludiek accent toe te voegen, zoals de icoontjes die op het centrale scherm verschijnen.

Prijs en verbruik

Laten we beginnen met het goede nieuws: de nieuwe motor is zuiniger. We haalden een gemiddelde onder 7 l/100 km (6,8 l om precies te zijn). Een goed resultaat als je weet dat we niet op onze rechtervoet gelet hebben.

Minder goed: de prijzen liggen nog altijd hoog en starten bij 20.050 euro. En een Mini is het leukst met opties. Voeg dus nog 5.000 tot 10.000 euro toe voor een verzorgd exemplaar.

Conclusie

Hij is duur, maar ondanks één cilinder minder wint de Mini Cooper op alle vlakken. Hij presteert beter bij een vlotte rijstijl, rijdt comfortabeler bij een ontspannen rijstijl en profileert zich als de meest coherente keuze in het benzinegamma. Hij wordt steeds meer volwassen.