De leeuw heeft een nieuwe muil. Verticaler en dynamischer, met full led-koplampen die uitmonden in een motorkap die meer horizontaal ligt. De laatste tijd zijn facelifts erg onopvallend, maar niet bij Peugeot. Van voor bekeken, lijkt het wel een nieuwe auto. De andere veranderingen zijn minder radicaal, al kwam er veel chroom bij.
“Precisiehorloges”
Het persbericht klinkt bijzonder opgetogen en spreekt over een instrumentenbord ‘dat inspiratie put uit de wereld van de precisiehorloges’. Zo ver zouden we niet gaan, maar we moeten toegeven dat de afwerking en presentatie niet moeten onderdoen voor de Duitse rivalen. Dat is een groot compliment. Niet alleen door zijn geografische ligging is Peugeot de meest ‘Duitse’ van de Franse constructeurs. Kwaliteitsvolle materialen, een verzorgde afwerking: alleen een iets betere ergonomie ontbreekt nog om het plaatje compleet te maken.
Connectiviteit
Nadat we vertrouwd zijn met deze vernieuwde en verzorgde omgeving, duiken we in het infotainmentsysteem. Peugeot is vandaag helemaal mee en biedt een brede waaier van apps, gaande van verkeersinformatie, het weer of toeristische info tot de dichtste tankstations en zelfs de Coyote-radarverklikker. Het wordt allemaal bediend met een aanraakscherm dat ook de navigatie, het klimaat en het audiosysteem regelt. Het is niet gemakkelijk om door de vele functies te navigeren en de bediening van het scherm mocht vlotter.
BlueHDi 136
Peugeot maakte zijn diesels conform de Euro 6-uitstootnorm door ze uit te rusten met een NOx-katalysator en Adblue-uitlaatgasbehandeling. Terwijl de 1.6 al 115 pk levert, biedt de tweeliter van deze test de keuze tussen 136, 150 of 180 pk. Redelijk als we zijn, opteerden we voor de versie met 136 paarden.
De motor heeft de transformatie goed doorstaan en blijkt aangenamer dan ooit. Deze oude bekend werkt in stilte en zijn zachte kracht komt vooral bij lage toeren tot zijn recht. Hij past uitstekend bij de handgeschakelde zesversnellingsbak. Peugeot biedt voorlopig geen automaat.
Weggedrag en comfort Peugeot-waardig
De ruimte in het vlaggenschip uit Sochaux is algemeen gezien uitstekend. Niemand zal klagen over de plaats, zowel voorin als achterin. Vermijd alleen reizen met vijf personen. Tijdens het rijden blijkt de geslaagde geluiddemping uitstekend te passen bij de zachte ophanging. Die werd heel verfijnd afgesteld, zoals Peugeot dat goed kan. De 508 rijdt perfect stabiel, houdt zijn wielen op grond en biedt absolute rust in alle omstandigheden, zelfs bij een actieve rijstijl. In dat geval is de nauwkeurige besturing de ideale interface. Kortom, het is allemaal goed.
Praktisch gebruik
We raden de praktische breakversie aan. De kofferruimte van de berline is correct, maar het interieur mist enkele opbergmogelijkheden. Het verbruikt bleef beperkt. Ons gemiddelde draaide rond 6,5 l/100 km bij een soepele rijstijl. De CO2-uitstoot bedraagt volgens Peugeot 105 g/km.
Prijs
In de BlueHDi-versie kost de tweeliter met 136 pk 28.880 euro. Er zijn vier afwerkingen beschikbaar, waarvan de GT Line met 35.580 euro het sportiefste oogt. De uitrusting is correct, al betreuren we dat hulpmiddelen zoals een actieve snelheidsregelaar, waarschuwing voor onvrijwillig rijden over wegmarkeringen en botswaarschuwing ontbreken. Het is hoog tijd dat Peugeot die achterstand inhaalt, een head-updisplay maakt dat niet goed.
Conclusie
Franse gezinsberlines, het is een haat-liefdeverhouding. Meer dan ooit nadert Peugeot op de tenoren van het segment met deze berline boordevol troeven en charme. Een verzorgder multimediasysteem, meer veiligheidsuitrusting en een automaat als optie zouden hem een mooie plek onder de zon garanderen. In afwachting genieten we van zijn weggedrag, dat tot de top behoort.