We keren even terug naar begin dit jaar: de 911 onderging een ware revolutie. Bij de facelift van de 991-reeks kreeg de beroemde “flat six” turbo’s. Een toegeving aan de downsizing die zijn cilinderinhoud zag afnemen tot drie liter. “Less is more”, zeggen ze in het Engels, en met deze nieuwe motor belooft Porsche betere prestaties. Maar vooral – en dat was het doel – een lager verbruik en lagere CO2-uitstoot.
Op het programma
We overlopen snel even de nieuwigheden van deze nieuwe generatie, die we eerder al bij de test van de 911 Carrera beschreven. De facelift bevat esthetisch subtiele wijzigingen, en het interieur krijgt een nieuw en krachtiger multimediasysteem. Om de nieuwe, krachtigere motor ruimte te geven om zich uit te drukken, herbekeek Porsche ook het chassis, dat je met vierwielsturing kunt krijgen, maar alleen als optie op deze S-versie.
Vertrekken en… grijnzen
Van de vorige 911 Carrera die we testten, herinneren we ons nog de punch van de motor, maar ook zijn discretie. Ongetwijfeld te discreet volgens de nostalgici die zweren bij de atmosferische motor. Met de optionele sportuitlaat klinkt onze Carrera 4S onweerstaanbaar bij het accelereren. De ruwe 911-stem tovert een grijns op je gezicht.
Sommige dingen veranderen nooit
We hameren er waarschijnlijk niet genoeg op, maar de 911 is waarschijnlijk een van de meest bruikbare sportievelingen in dagelijks verkeer. Het merendeel van de concurrenten martelt je rug of dompelt je onder in de sfeer van een bunker uit de Tweede Wereldoorlog, maar de 911 biedt een verrassend comfort. De twintigduimers van ons exemplaar zijn weliswaar streng voor de rug op onze wegen, maar aan hogere snelheden valt alles in de plooi.
Topafwerking
Het interieur vormt een cocon rond de chauffeur. De afwerking is onberispelijk en hoewel de plaatsen achteraan weinig nut hebben, kan je de rugleuning ervan neerklappen om aanvullende opbergruimte vrij te maken. Geen overdreven luxe, want de koffer vooraan breekt geen volumerecords…
De klank van de motor merk je nauwelijks op. Op dit niveau ontgoochelt hij bijna: zelfs met de sportuitlaat weerklinkt de “flat six” niet meer in het interieur zoals voordien, en behoudt hij zijn scherpe noten voor de buitenwereld.
Geplant!
Met zijn motor helemaal achteraan, was de 911 nooit echt happig op snelwegen, door zijn precaire stabiliteit aan hoge snelheden. Tenminste, tot voor kort: de constructeur bekeek het chassis opnieuw, zodat de Porsche Autobahnkilometers kan vreten aan waanzinnige snelheden zonder van zijn lijn af te wijken.
Veiligheid voorop
Op bochtige wegen komt de Carrera 4S tot zijn recht. De remmen zijn onverwoestbaar, zelfs zonder de dure optionele keramische remschijven. Je kunt de voorwielen dus in de bocht plaatsen: de rest volgt natuurlijk, dankzij het uitstekende natuurlijke karakter van het model en de vierwielaandrijving. Het fijne stuur en de vierwielsturing doen de rest! Rij je niet vaak op onze bochtige plattelandswegen, dan kan je zeker zonder die laatste optie. Wanneer het weer slechter wordt, is de vierwielaandrijving een geruststelling…
En de motor?
We hadden het al over zijn klank: vol en verbeten aan de buitenkant, eerder kalm en gedempt binnenin. Hij is dus discreter dan het vorige blok, maar kaatst terug met een waanzinnig koppel van 500 Nm, dat al van onderin de toeren beschikbaar is. Met de optionele PDK-automaat is dit een duivels efficiënte combinatie! Muggenzifters merken wellicht een (bijzonder) lichte vertraging in de gasrespons vergeleken met de atmosferische motor en een vlakker karakter, maar voor de rest heeft hij alles mee: hij is soepel en krachtig onderin, en blijft doorduwen tot 7.500 tpm! 420 pk, dat gaat aardig vooruit. En bovenin de toeren keert eindelijk die waanzinnige klank terug…
Prijs
Ook de prijs is helaas stevig. Voor € 121.726 als basisprijs laten de kwaliteiten van de Carrera 4S zich duur betalen. Wanneer je in de optielijst duikt – wat onvermijdelijk is – loopt de prijs snel op. Ons testmodel kostte bijvoorbeeld meer dan € 150.000!
Aan de pomp verbruikte onze Carrera 4S een litertje meer dan de Carrera die we voordien testten. Reken dus op een gemiddelde van 9 l/100 km bij een soepele rijstijl en ongeveer 12,5 l/100 km met een zware rechtervoet of in stadsverkeer. Wat de CO2-uitstoot betreft: Porsche geeft 180 g/km op. Opmerkelijk, gezien de 420 paarden…
Besluit
De 911 Carrera 4S met PDK-bak haalt meer dan 300 km/u en legt 0-100 km/u af in 4 seconden. Zijn prestaties zijn van topniveau, zijn verpakking is verzorgd en zijn concurrenten kunnen zijn polyvalentie alleen maar benijden. Er valt dagelijks perfect mee te leven, en dus is deze 911 zonder twijfel een ideale aankoop in dit gamma. Zijn karakter is misschien wat meer uitgevlakt tegenover vroeger, maar hij dient je van antwoord met betere prestaties dan ooit.