Motor centraal of alles achterin?
De 911 is de laatste der Mohikanen door zijn architectuur met de motor in de achteroverhang. Dat heeft hij geërfd van de Kever, die als basis diende voor de eerste Porsche, de 356. Zo’n ‘rugzak’ leidt tot een moeilijk evenwicht, moeilijker dan bij een perfect centraal geplaatste motor. De kleinste sportwagens van het merk, de Boxster en Cayman, hebben precies zo’n centrale motor. Genoeg om hun stamvader te overtreffen? Op papier wel …
Porsche Driving Experience
Porsche is één van de constructeurs die zijn klanten een rijstage aanbiedt. Rijden met een Porsche vergt geen toverkunst maar met zo’n auto de limieten opzoeken is delicater. Op het programma staat een stage defensief rijden met ’s ochtends ontwijkingsoefeningen en in de namiddag een driftsessie (glijkunsten dus). Plaats van het gebeuren is de automobielschool van Philippe Ménage, nabij Visée.
De auto’s en de piste zijn voorbereid op het spektakel: het wegdek staat onder water, de elektronische hulpmiddelen zijn uitgeschakeld en de achterbanden lijken qua profiel meer op een babyhuidje dan op het gezicht van een opa. Zo leert de bestuurder de auto en zijn eigen reacties in extreme situaties beter kennen.
Cayman: koorddanser
We zitten achter het stuur van een leuke reptiel. De ergonomie, de uitstekende rijpositie, de afstelling van de bediening: alles wekt meteen vertrouwen. Obstakels ontwijken is met de Cayman een formaliteit. De oefening gebeurt met een snelheid van 45 tot 50 km/u en de mooie coupé doet het zonder verpinken of glijden Om de achterkant te voelen bewegen, moet je sneller dan 55 km/u rijden. Met die snelheid breekt hij zachtjes uit en een lichte stuurbeweging trekt het reptiel weer recht. Je moet geen schrik hebben.
Rijd nog 5 km/u sneller en alles verandert. De achterkant breekt brutaal uit en valt amper nog bij te halen maar de terugslag is nog heviger: wanneer de achterkant weer rechtkomt, zwiept hij naar de andere richting. Je kunt maar beter wakker zijn! De grip van de Cayman is echt fenomenaal, maar zodra je de limieten overschrijdt, reageert hij geweldig, wat menig bestuurder kan verrassen.
Boxster
Er is geen groot verschil met de Cayman, al is het evenwicht iets voorspelbaarder, wellicht door de andere banden en een lagere stijfheid. Bij de driftsessie moeten we op onze hoede zijn: de Boxster is niet gemakkelijk te temmen en moet met respect behandeld worden. Je moet voldoende snel de bocht inrijden, jouw voet van het pedaal halen (of een stoot gas geven), de achterkant laten uitbreken, dan de drift ‘sturen’ met het stuurwiel en het gaspedaal. Klinkt simpel op papier, maar het is een ander paar mouwen op het circuit.
911
Hoe gedraagt ‘opa’ 911 zich tegenover zijn uitdagers? Met zijn meerprijs van ongeveer 40.000 euro in vergelijking met de Boxster kan de 911 maar beter stevige troeven voorleggen om niet van zijn troon te vallen. Binnenin zijn de presentatie en ergonomie gelijkaardig maar voel je onmiddellijk de verandering: er zijn meer instrumenten, de materialen zijn beter verzorgd en de flat six laat zijn diepere stem horen. Een nieuwe omgeving dus.
We zijn vertrokken. Met 400 pk spreekt het verschil in vermogen voor zich: een beetje gas en … boem. Je schiet vooruit, ongeacht het toerental. Bij de uitwijkproef reageert hij subtieler: de 911 is levendiger, breekt vroeger uit en herinnert aan het feit dat zijn motor ver achterin ligt. Je moet snel aan het stuur draaien om je niet te laten verrassen.
Conclusie
In het begin lijkt de 911 zeer speels, maar uiteindelijk waarderen we zijn temperament. Hij verraste ons aangenaam bij de driftsessie in de namiddag. Er is wat tijd nodig om te wennen en te begrijpen hoe je de 911 moet gebruiken (zacht bij het inkomen van de bocht, dan voluit), maar zodra je dat begrepen hebt, biedt hij veel plezier. Hij breekt sneller uit, maar de reacties zijn minder brutaal en voorspelbaarder dan in het duo Boxter/Cayman.
Hij rijdt niet sneller, integendeel, maar het temperament komt beter tot uiting. De ‘opa’ weert zich dus goed. Terwijl het uitbreken van de achterkant in de Boxster of Cayman gevreesd wordt, is het net leuk in de 911. Let echter op. De inertie van de motor achterin kan je verrassen als je niet alert genoeg bent. Maar het voegt pit toe aan het rijden: de 911 is voor de beste en meest geconcentreerde bestuurders. Nu is het aan jou …