Een Range is monumentaal: bijna vijf meter lang in de korte versie en 1,83 meter hoog. Je kunt je voorstellen dat een motor met 340 paarden onder de kap van dit model niet bepaald vertrouwen inboezemt aan de pomp. De hybride weet nochtans de schade te beperken: de constructeur spreekt over 164 g CO2/km en een gemiddeld verbruik van 6,2 l/100 km.
Nu nog niet herladen
Land Rover heeft een kleine achterstand op de Dutise concurrenten inzake hybrides. Terwijl die steeds meer herlaadbare oplossingen aanbieden (plug-inhybride), kiezen de Britten voor een klassiekere formule. De batterijen van deze Range Hybride herladen via bewegingsenergie van de auto, wanneer je vertraagt. Je moet hem dus nooit in een stopcontact steken. Dat houdt de kosten lager, maar beperkt ook de autonomie in elektrische modus en dus de verbruikswinst.
Onder de kap
Om de ruimte niet te compromitteren, installeerde Land Rover de lithium-ionbatterij onder de passagierszetel. De elektromotor ligt dan weer in de versnellingsbak, een achttrapsautomaat. De verbrandingsmotor is de oude bekende V6 diesel in zijn krachtigste versie, de SDV6. De combinatie van de twee motoren zorgt voor mooie resultaten: 340 pk en 700 Nm. Dat is niet ver verwijderd van de eigenschappen van de V8 diesel.
Groots, zoals gewoonlijk
Ook als hybride blijf de Range Rover een referentie qua welzijn binnenin. De ruime voor de passagiers is genereus, al zou je beter verwachten van zo’n groot model. Maar vooral de sfeer verleidt. Door de rijkelijke catalogus kun je dit interieur transformeren in een warme cocon. Kortom, je voelt je er thuis. Deze hybride verandert daar niet veel aan: hij voegt alleen een kleine EV-knop toe om de elektrische modus in te schakelen en de instrumenten hebben een ecomodus om te meten hoe zwaar jouw rechtervoet is.
Helemaal elektrisch
Schakel de elektrische modus in en de Range rijdt in perfecte stilte. Dan moet je wel een zeer lichte rechtervoet hebben. De autonomie in elektrische modus is heel beperkt en vereist dat je ‘op eieren’ rijdt om de dieselmotor niet wakker te maken. Kortom, zie deze Range niet als een auto die langdurig in de stad rijdt zonder plaatselijke uitstoot.
De elektromotor geeft meer ademruimte aan de sowieso al gezonde mechaniek. De hernemingen doen het meergewicht van 120 kg snel vergeten. In dagelijks gebruik is het verschil in spierkracht nochtans beperkt tegenover een klassieke SDV6.
Grote sterkte
De grote sterkte van de Range is dat hij zich overal op zijn gemak voelt. Zowel in chique lanen van moderne steden als op grote snelwegen of … de wildernis. De hybride maakt hem niet minder bekwaam in het terrein. Bij een dynamische rijstijl op bochtige wegen kun je verrast worden door de rolneigingen of de ontdubbeling van het stuur, maar minder dan je zou vrezen. Het weggedrag is gezond en homogeen, ondanks het gewicht en de hoogte.
Comfort aan de top
Vanbinnen kom je tot rust. In de Range Rover lijken afstanden korter en de passagiers zitten in een cocon die ongevoelig lijkt voor oneffenheden op het terrein of meteorologische omstandigheden. Wat een vlaggenschip. Ga zitten en geniet van de uitstekende stereo.
Prijs/uitrusting
De Range Hybrid koop je niet om economische redenen. Zijn CO2-uitstoot van 164 g/km en prijs van 126.200 euro (een pak duurder dan een SDV8) maken hem niet bepaald democratisch. Je moet nog enkele opties toevoegen die helaas niet standaard zijn: het automatische parkeersysteem, de dodehoekcontrole, de verkeersbordenherkenning met waarschuwing voor wegmarkeringen, de adaptieve snelheidsregelaar met filehulp, …
Aan de pomp maten we een gemiddeld verbruik van 7,8 l/100 km, wat een reële verbruikswinst betekent tegenover de SDV6. Uiteindelijk is dat best goed voor een auto met deze afmetingen en dit vermogen.
Het multimediasysteem is niet het meest complete van de markt en beschikt niet over de laatste functies die je bij de Duitse constructeurs vindt. We vermoeden dat Land Rover dit snel zal rechtzetten, want er bestaat al een nieuwer systeem bij het merk (in de Land Rover Discovery Sport en de Jaguar XE). Op verzoek is het mogelijk om enkele functies van de auto te bedienen via je smartphone.
Conclusie
Deze auto koop je niet om te besparen. De elektrische module laat niet toe om de elektromotor ten volle te benutten, daarvoor is de autonomie te klein. Dat beperkt het gebruik in nulemissiezones en de verbruikswinst. Maar deze hybride is toekomstgericht zonder enig compromis te sluiten inzake prestaties of binnenruimte. Een Land Rover die zonder geluid rijdt, is majestueus. En voor wie de eindjes moeilijker aan elkaar kan knopen op het einde van de maand (alles is relatief), bestaat er ook een hybrideversie van de Range Rover Sport.