François Piette

23 APR 2014

Renault Mégane RS Cup 2014: kranig oudje

Het leven van een kampioen is niet gemakkelijk. Deze snelle Fransman vestigde zich meteen als referentie toen hij uitkwam, maar werd snel gevolgd door een hele reeks rivalen, stuk voor stuk niet van de poes. Hoe weert de Mégane zich vandaag, na een facelift?

Zoals mijn buurman – die nooit verlegen zit om commentaar – het zou zeggen: hij heeft een smoel. De agressiviteit komt nog meer tot uiting door de nieuwe neus, die de ruit van Renault benadrukt. De cirkel is nu rond: alle Méganes lijken door hun radiatorrooster op de nieuwste creaties van het merk. Voorts heeft deze auto de gimmicks van de traditionele RS: een centrale uitlaatpijp, aangepaste bumpers, grotere luchtinlaten, specifieke velgen, …

Racesfeer

Het interieur van onze ‘auto van de dag’ laat geen twijfel over de intenties: overal zwart, Recaro-kuipzetels, gekleurde veiligheidsgordels, een markering op het stuurwiel en inoxpedalen: alles straalt sport uit. De toegang tot de voorste plaatsen wordt bemoeilijkt door de omsluitende zetels, maar in een 100 procent pure sportieveling zijn enkele toegevingen nodig. Soepelheid komt ook goed van pas om de gordels aan te doen. Nog een laatste opmerking: de presentatie is net als de ergonomie stilaan verouderd.

Wat betekent Cup?

Tegen meerprijs (ongeveer 1.500 euro) biedt Renault een Cup-onderstel, dat een zelfblokkerend differentieel, rode remklauwen en last but not least een harder chassis toevoegt. Kortom, een optie voor wie af en toe op circuit rijdt.

Klaar om te vertrekken?

De vele sportieve accenten maken ons al helemaal warm, hoog tijd om te gaan rijden. De eerste meters maken al duidelijk dat dit jouw roeping moet zijn: het Cup-chassis schudt het koetswerk door elkaar, het zicht naar achteren is  een ramp, de koppeling is erg stevig en de kuipzetels pletten je als een gegrilde toast.

Les princes du tumulte

Maar kies je voor een verkeersvrije weg vol bochten, dan toont hij zijn ware potentieel. Het Cup-chassis levert uitstekend werk, vooral op vlak asfalt: de zeer stijve Mégane duldt geen enkele beweging, glijdt achteraan met gemak in het begin van de bocht en biedt veel grip bij het uitgaan van de bocht. Simpel, doeltreffend en opwindend.

De motor, een tweeliter viercilinder turbobenzine, haalt 265 pk en 360 Nm koppel met een rauwe stem en laat enkele ontploffingen horen wanneer je jouw voet van het gaspedaal licht. De motor mist wel wat karakter en blijft geleidelijk bij alle toerentallen. Des te beter voor beginnelingen die zich kunnen veroorloven om zich van versnelling te vergissen bij een bocht: de motor heeft altijd kracht. De snelle en goed gespreide zesversnellingsbak is vrij van kritiek.    

Voor geeks

Voor wie zijn prestaties wil meten, biedt de RS Monitor 2.0 een grote hoeveelheid informatie: van de verwerkte G-krachten tot de inlaattemperatuur of jouw rondetijden. Een leuk speeltje dat gepaard gaat met R-Link, het multimediasysteem met internetverbinding en apps die je kunt downloaden.

Prijs

De Mégane RS kost voortaan 30.500 euro, waardoor hij zich een beetje onder de Opel Astra OPC met 280 pk bevindt. Qua verbruik moet je rekenden op een gemiddelde van ongeveer 9,5 l/100 km.

Conclusie

Dit oudje is goed bewaard gebleven. Renault gaf de Mégane RS een nieuw gezicht maar liet de techniek intact. We klagen niet, want het Cup-chassis loont de moeite en haalt een verduiveld hoog niveau. De Mégane RS is dus goed gewapend om weerstand te bieden aan zijn jongere concurrenten. Dat betaal je wel met minder veelzijdigheid. Je moet weten wat je verkiest … 

Advertentie
Advertentie
Advertentie