Met die knappe lijn zit het bij de Talisman alvast goed. De grote berline (4,85 m) slaagt er in de familietrekjes van de moderne Renaults te combineren met een lange en elegante lijn. De blikvangers zijn de grote grille met centrale logo die naadloos overvloeit in de koplampen vooraan, en de achterlichten die uitmonden in een fijne lijn naar het midden.
Aandachtstrekker
Binnenin gaat het op hetzelfde elan verder: het dashboard oogt mooi en modern, en je aandacht gaat meteen naar het verticaal geplaatste centrale R-Link 2-scherm. Het touchscreen zorgt voor de bediening van het navigatiesysteem en het multimediasysteem, maar de ergonomie is niet altijd even doorgrondelijk. Ook jammer zijn de hardere plastics die af en toe gebruikt worden, en contrasteren met het leder op het dashboard.
Volumineus
Met een kofferinhoud van 608 liter moet hij van de concurrenten alleen de Skoda Superb laten voorgaan. Klap je de achterbank neer, dan haal je 1.022 liter. Ook in het interieur is het plaatsaanbod aan de ruime kant, maar zullen langere passagiers achteraan met hun kruin tegen het dak aanschurken.
Onder de kap
De motor die we probeerden, is de Energy dCi 130. Dat viercilinderblok is 1,6 liter groot, en zou op papier de gulden middenweg moeten vormen tussen de 1.5 dCi van 110 pk, en de 1.6 dCi van 160 pk met twee turbo’s. In deze hoedanigheid produceert hij 130 pk en heeft hij een koppel van 320 Nm. Hij kan worden besteld met Renaults EDC6-zestrapsautomaat met dubbele koppeling, maar wij reden hem met manuele zesbak.
In de praktijk
Een snelheidswonder pretendeert de dCi 130 niet te zijn (0-100 km/u legt hij af in 10,4 seconden), maar in de praktijk moet je het vooral van het koppel hebben. Dat komt relatief laat (bij 1.750 tpm), waardoor de motor nogal hol aanvoelt onderin de toeren en je regelmatig terugschakelt. De EDC6 is daardoor misschien wel de betere keuze qua versnellingsbak, omdat die vaak een vloeiendere combinatie met de motor vormt.
Zuinig is de dCi 130 dan weer wel. Renault geeft een gemiddeld verbruik op van 3,9 l/100 km, maar wij deden daar tijdens onze testdagen zo’n twee liter bij. En dat blijft al bij al best aanvaardbaar, gezien de omvang van deze berline. Met een CO2-uitstoot van 102 g/km blijft hij fiscaal voldoende interessant.
Dynamisch?
Onze testwagen was uitgerust met het 4Control-systeem. Die vierwielsturing zorgt in de bochten voor extra dynamiek, door een hogere bochtensnelheid en scherpere reacties. Maar helemaal dynamisch wordt het niet, want daarvoor is de link met het stuur niet altijd even zuiver. Wint het comfort dan? Jazeker, maar niet glansrijk: ondanks het algemene rijcomfort laat de demping bij oneffenheden hier en daar een steekje vallen.
Veiligheid
Het veiligheidsarsenaal van deze Talisman staat op peil. Standaard beschikt hij over een noodremhulp, parkeersensoren achteraan en een snelheidsregelaar en –begrenzer, en in een hoger uitrustingsniveau komt daar nog rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning bovenop. In de optielijst staan verder nog een dodehoekwaarschuwing, parkeerhulp, een adaptieve snelheidsregelaar enzovoort.
Prijs
De Renault Talisman dCi 130 met manuele zesbak kost € 29.600. Daarvoor zit je in het “Zen”-uitrustingsniveau, en krijg je standaard een correcte uitrusting, met het R-Link 2-infotainmentsysteem, een massagefunctie voor de bestuurderszetel, automatische klimaatregeling met twee zones, enzovoort. Voor € 31.350 klim je naar het uitrustingsniveau “Intens”. De “Initiale Paris”-topuitvoering is niet combineerbaar met deze motor.
Besluit
De Renault Talisman zit strak in het pak, maar zijn visuele succes weet hij met deze dCi 130-dieselmotor dynamisch niet helemaal te verzilveren. De middelste dieselmotor is in de praktijk eerder een middenmoter, die zich niet helemaal op zijn gemak voelt wanneer hij ten volle wordt aangesproken. Maar de dCi 130 heeft ook zijn verdienste: hij is op het lijf geschreven van veelrijders die comfortabel kilometers willen afleggen. Het ruime plaatsaanbod krijgen ze er bovenop.