Voor de eerste keer leidt Seat een breakversie af van de Leon. Maar wees gerust, de knappe Spanjaard wordt hierdoor geen saaie lastezel. Het design bleef zuiver, elegant en dynamisch genoeg om eraan te herinneren dat Seat de ‘turbulente leerling’ is binnen de Volkswagen-groep. Kortom, ook deze Leon blijft een knap staaltje tekenwerk.
Kunstmatig meer
Voor we achter het stuur kruipen, werpen we een blik op het mooie meer, het Lac de Sainte Croix. Dit meer ligt in de provincie Provence-Alpes-Côte d’Azur en zorgt voor een unieke reflectie door de aanwezigheid van het kasteel van Aiguines en het bergachtige reliëf errond. Een pareltje … maar kunstmatig. Eigenlijk is het een steunmuur die in 1973 werd opgetrokken voor de bouw van een dam.
Zacht en gemakkelijk
Net als het rustige meer is de Leon ST zacht als een lammetje, ondanks een uiterlijk dat de kaart trekt van sportiviteit. De bediening valt gemakkelijk te leren, de motor draait zacht en de vlotte versnellingsbak is meesterlijk in gebruik. De bestuurder vindt tijdens de eerste meters niet veel om over te klagen, maar ook de passagiers worden verwend.
Koffer
De ruimte is correct voor vier personen en de passagiers genieten een opmerkelijke kofferruimte: 587 liter onder het afdekscherm. De stijl ging dus niet ten koste van de functionaliteit. Met deze koffer blijft de Leon ST een beetje achter op de Peugeot 308 SW, Skoda Octavia Combi en VW Golf Variant maar blijft hij bijna al de rest voor. Meer ruimte nodig? Klap de achterbank neer en er verschijnt een vlakke laadvloer en 1.470 liter volume.
Ten aanval
Na het flaneren in de straatjes van Salles-sur-Verdon trekken we in de richting van Aiguines om vervolgens de D71 te nemen langs de Grand Canyon du Verdon. Kippenvel gegarandeerd! Aan de canyon stroomt water met een spectaculaire groene kleur. Steile kliffen en indrukwekkende hoogteverschillen zorgen voor een unieke, betoverende atmosfeer die eraan herinnert dat we maar een klein deeltje zijn van het heelal.
Maar vijf versnellingen
Passagiers en bagage maken onze Leon tientallen kilo’s zwaarder. Nochtans presteert de 1.6 TDI verdienstelijk: zijn gewilligheid helpt om hellingen voldoende soepel te nemen en nooit heb je de indruk de mechaniek te moeten forceren. De vijfversnellingsbak heeft echter zijn limieten en vertoont een gat tussen de tweede en derde versnelling, wat bij een zesversnellingsbak niet zou voorvallen. Al bij al is de DSG-zeventrapsautomaat dus geen slechte keuze.
Sereen weggedrag
Op bochtige wegen etaleert de Leon ST zijn kwaliteiten. Een nauwkeurige besturing, een snedige voortrein, een comfortabele en doeltreffende schokdemping: het chassis van de nieuwe Leon is echt geslaagd. De snedigheid van de vorige generatie ging wat
verloren, maar over de winst inzake comfort is (bijna) iedereen het eens.
Warm interieur?
In zo’n prachtige, natuurlijke omgeving oogt het interieur van de Leon vrij steriel. De assemblage en materialen zijn kwaliteitsvol, maar de presentatie mist dat gekke sprankeltje dat je hoopt te vinden in een Spaanse auto. Maar ook hier vind je heel wat troeven: een uitstekende ergonomie, een volledige en intuïtieve multimedia-uitrusting, een praktische boordcomputer, …
Belachelijk laag verbruik
Uiteindelijk bedroeg ons gemiddelde op afwisselende wegen (stad, snelwegen, …) niet meer dan 4,9 l/100 km. Een indrukwekkend resultaat dat de kleine tankinhoud compenseert.
Prijzen
De prijzen beginnen bij 21.680 euro voor de afwerking Reference in combinatie met de TDI 105 dieselmotor. Voor de leuke Style-uitvoering moet je 23.400 euro storten. Goed om te weten is dat de opties meestal niet zo duur zijn.
Conclusie
Als trouwe dienaar is de Leon ST berekend op zijn taak. Hij is comfortabel en ruim genoeg voor lange trajecten, dynamisch genoeg voor bochtige wegen en zacht genoeg voor de stad. De Leon ST voelt zich in alle situaties op zijn gemak. Puristen betreuren misschien dat de Leon wat minder karakter heeft dan vroeger, maar dat is de prijs die je moet betalen voor de homogeniteit. Een outsider die het overwegen waard is.