Eerst moet ik iets bekennen. Mijn bedrijfswagen is een Smart van de eerste generatie. Die gebruik ik al bijna acht jaar, ik ken de auto dus door en door. Zijn wendbaarheid en leuke snoet charmeren, maar ik sta kritisch tegenover het comfort en de verschrikkelijke gerobotiseerde versnellingsbak. De nieuwe Smart belooft op dat vlak mirakels …

Wat blijft

Laten we beginnen met wat niet veranderd is. De Smart Fortwo en Forfour werden samen met Renault ontworpen (de Twingo) en hebben een architectuur met de motor achterin en achterwielaandrijving. Nog een element dat hetzelfde bleef: de lengte. Gelukkig maar, want met 2,69 meter blijft de Smart Fortwo de kleinste auto op de markt. Hij werd daarentegen 10 cm breder (nu 1,66 meter). Goed voor de binnenruimte, maar ook en vooral voor de stabiliteit op de weg.

Wat verandert

Onze kritiek op de transmissie werd gehoord. Smart besloot om de oude gerobotiseerde versnellingsbak in de prullenmand te gooien (hij verdient geen beter lot) en te vervangen door een meer traditionele manuele vijfbak. Een wereld van verschil qua comfort. Voor wie zijn linkervoet wil laten rusten, is er een automaat met dubbele koppeling beschikbaar met de motor van 71 pk.

Sympathieke sfeer

De presentatie van het interieur kun je grondig aanpassen aan jouw smaak en de Smart is leuk afgewerkt in de hogere uitrustingsniveaus. Weet wel dat het glanzende witte plastic (boven de grote tellers) sterk weerspiegelt in de voorruit.

Qua ruimte zitten de twee inzittenden op hun gemak. Ze kunnen op reis meer meenemen dan een kredietkaart, dankzij de redelijke kofferruimte. In tegenstelling tot de Forfour opent de koffer via de grote achterruit en een klep die kantelt. Weet wel dat de koffervloer nogal snel warm wordt van de motor. Een tip voor ijsliefhebbers …

Uitrusting

Ook boekt Smart vooruitgang met drie veiligheidssystemen: de stabilisator voor zijwind (niet zo doeltreffend), waarschuwing voor frontale botsingen en waarschuwing voor het ongewild afwijken van de rijstrook. Qua multimedia kan bijna alles via je smartphone, dankzij een steun. Als je budget het toelaat, biedt de constructeur ook een volledig geïntegreerd multimediasysteem met internetverbinding en navigatie. Deze ‘tablet’ komt uit de schappen van Renault: het is niets meer of minder dan een herwerkte R-Link.

Achter het stuur van de kleine …

Het motorenpalet wordt geleverd door Renault, inclusief de eenliter driecilinder instapmotor. Zonder turbo levert deze motor 71 pk en een koppel van 91 Nm. Dat uiteraard niet overvloedig. De ligt net achter de zetels en dat zul je geweten hebben: hij is luidruchtig en trilt, vooral wanneer je (opnieuw) vertrekt.

In de stad voldoet deze kleine spruit ruimschoots en zijn de prestaties genoeg. Daarbuiten krijgen we een ander beeld: onder 4.000 tr/min heeft hij weinig adem, daarboven wordt hij wakker. Je moet hem dus voortdurend bij de kraag vatten, wat je oren niet zullen appreciëren want het geluid van de driecilinder dringt vlot het interieur binnen. Rijd je dagelijks op de autosnelweg, vergeet dan deze auto.

… en de ‘grote’

Met 90 pk en 135 Nm verloopt de reis anders. De driecilinder is sterker bij lage toeren en maakt rijden aangenamer door zijn vlottere hernemingen. We vragen ons af wat de Brabus-versie hier nog kan aan toevoegen. Met zijn turbo laat de motor leuke en bijna sportieve intonaties horen.

Buitengewoon wendbaar

Met zijn draaicirkel kleiner dan 7 meter is de Smart Fortwo sensationeel wendbaar. Je zou bijna geloven dat hij ter plaatse kan omdraaien. In de stad voel je je de koning te rijk, deze Smart gaat geen uitdaging uit de weg. Maar avonturen buiten de stad liggen de Smart minder. Hij is gevoelig voor zijwind en mist stabiliteit bij hoge snelheden door zijn korte wielbasis. Maar wie de vorige generaties kent, mag gerust zijn: het resultaat is niet zo’n catastrofe als vroeger. Hetzelfde geldt voor de schokdemping. Je hebt geen osteopathie meer nodig na een hobbelige weg. De ophanging blijft wel hard.

Prijzen

Voor wie uitsluitend in de stad rijdt, is er nog een versie met 61 pk voor 9.922 euro. Het gamma bestaat uit vier afwerkingen. De prijzen reiken tot 15.596 euro. Typisch Duits is de lange optielijst: je vindt er alles. En dat doet de factuur snel oplopen.

Qua verbruik trekt de Fortwo 71 pk zich goed uit de slag in de stad (6 tot 6,5 l/100 km) maar daarbuiten het gebrek aan reserves van de motor afgestraft omdat je zo vaak in hoge toeren moet rijden. De turboversie scoort op dat vlak beter met een gemiddelde lager dan 7 l/100 km in alle gevallen.

Conclusie

De Smart Fortwo behoudt zijn status van koning van de stad. Zijn onveranderde afmetingen en draaicirkel zijn de voornaamste troeven. De nieuwe Fortwo is ook veelzijdiger en comfortabeler, troeven die hij combineert met een aantrekkelijke persoonlijkheid.