Uniek op de markt

In het segment van de toplimousines vind je van alles: veel diesels, benzinewagens natuurlijk, hybrides, plug-inhybrides … maar geen elektrische auto’s. Tot op het moment dat het Amerikaanse Tesla deze Model S naar Europa bracht. Op het eerste gezicht is een limousine met zulke afmetingen (5 meter lang en 2 meter breed) niet echt bestemd voor de stad, dé plaats bij uitstek voor elektrische wagens. Maar dit model heeft iets bijzonders.

Allures

Hij is mooi. De Model S is laag en breed en kreeg agressieve trekjes en evenwichtige proporties. Zijn vier deuren worden aangevuld met een handige kofferklep om je nieuwste aanwinst van de rommelmarkt om de hoek mee te nemen (745 liter met de achterbank op zijn plaats!). Voor kleine spullen zit er in de neus van de auto nog een kleinere koffer. Maar waar schuilt de techniek dan? In de dubbele vloer. Daar vind je de batterijen.

Drie modellen

Tesla biedt drie modellen, allemaal met een eigen autonomie en vermogen. We beginnen met de 60 kWh-versie met 306 pk en 375 km tussen de laadbeurten. Lijken deze waarden jou iets te nipt, dan is er de 85 kWh met 367 pk en 500 km. Voor wie nooit tevreden is, is er ten slotte de 85 kWh Performance met 422 pk en een autonomie van eveneens 500 km. Dat is een grote troef. De eigenaars van deze Tesla kunnen veel verder rijden dan alleen rond de stad.

Dat heb je goed gelezen

Het Performance-model is weldegelijk 422 pk sterk. Meer nog dan het vermogen maakt het koppel van 600 Nm (beschikbaar vanaf vertrek) deze auto verschroeiend snel. Voor we dieper ingaan op dit onderwerp, nemen we plaats in het interieur. Wat een schok … Bijna geen enkele knop, een zeer net design en een werkelijk immens centraal scherm zoals de nieuwste tablets, maar in XXL-formaat.

Ruim, maar …

Deze Ikea-achtige sfeer (zonder overbodige franjes) geeft een indruk van ruimte. Dat is zeker het geval voor de inzittenden voorin, waar de bestuurder bovendien een goede rijpositie vindt. Achterin is het allemaal wat minder voor grote personen, die op hun hoofd moeten letten. Oké, we kunnen vertrekken. Ik sta even perplex want er is geen startknop te vinden …

Het is nochtans eenvoudig

Het volstaat om de pook in D te schakelen en we zijn vertrokken. Er is geen geluid, we rijden in stilte met een pneumatische ophanging die bijna over de weg zweeft. Vast in de files, amuseren we ons met het immense centrale scherm dat de bediening groepeert: navigatie (via Google Maps), klimaatregeling en andere functies (internetbrowser met onbeperkte 3G-verbinding betaald door Tesla zelfs in het buitenland, bediening van het open dak, de koplampen, …).

Wel merken we op dat de uitrusting een beetje achterloopt op de nieuwste realisaties: geen actieve snelheidsregelaar of waarschuwing voor wegmarkeringen bijvoorbeeld. Tesla belooft wel een automatische piloot voor snelwegen, die volgt binnenkort. Er is ook geen spoor van voetgangers- of botsdetectie vooraan.

Stamp in de maag

Het verkeer schiet stilaan op en we besluiten om het beest wakker te maken. Let op, want het minste verzoek van de rechtervoet wordt zeer vinnig beantwoord. De 600 Nm’s vliegen je in de nek en schieten je vooruit met een geweldige kracht. Dat gebeurt in alle stilte. Intussen worden de auto’s in de achteruitkijkspiegel alsmaar kleiner.

Op de snelweg

De autosnelweg is niet de ideale omgeving voor de Tesla. De afwezigheid van motorgeluid maakt de rolgeluiden beter hoorbaar en de autonomie lijdt onder de snelheid. Terug naar de kleinere wegen dan maar. Wat een plezier om je zonder geluid te verplaatsen. Met de reserves aan vermogen en het lage zwaartepunt verslindt de Tesla de nationale wegen.

Dynamisch?

Het is leuk om vol in te sturen en te hernemen met de gigantische kracht. Enkele details blijven nog te verfijnen: de schokdemping lijkt iets te soepel voor de bewegingen van het koetswerk, terwijl de besturing onvoldoende feedback geeft. We betreuren ook het gemis van een sportmodus die de ophanging strakker zou maken en de tractiecontrole toleranter.

Dagelijks gebruik

Met een klassiek stopcontact van 220 volt zou een volledige laadbeurt vanaf nul ongeveer 32 uren duren. Tesla stelt zijn klanten voor om thuis een laadinstallatie te plaatsen die de laadtijd verkleint zonder dat jouw elektrische installatie ontploft. De laadtijd bedraagt dan ongeveer 8 uren.

Goed nieuws is dat Tesla werkt aan een Supercharger-netwerk (binnenkort langs de Europese snelwegen) waar je de batterij in een halfuurtje voor 50 procent oplaadt. In Europa zouden deze laadpunten maximaal 300 km van elkaar liggen. De autonomie is voor een elektrische auto heel comfortabel: in reëel gebruik moet je rekenen op 350 tot 400 km voor de Tesla P85.

Prijs

De prijzen beginnen bij 66.200 euro voor de S 60 kWh en gaan tot 88.700 euro voor de 85 kWh Performance. De Model S is te koop via internet en heeft een levertijd van vier tot vijf maanden. De batterij heeft een garantie van acht jaar met onbeperkt aantal kilometers (200.000 km op de S 60kWh). Het onderhoud is zoals bij elke elektrische wagen beperkt: remmen, banden, ophanging en dat is het ongeveer. Zelfstandigen genieten een fiscale aftrek van 120 procent. 

Conclusie

Deze demonstratie is uniek in de sector. Tesla, nog volkomen onbekend enkele jaren geleden, komt bij ons op de markt met een origineel, geslaagd en verleidelijk product. Een demonstratie die de concurrentie confronteert, onder meer met hun vooroordelen. Een elektrische auto is niet noodzakelijk beperkt tot de stad. Nu nog enkele fiscale stimuli en dan rijdt iedere bedrijfsleider binnenkort met een Tesla Model S.