De ontmoeting met de nieuwe grote broer, de GTS Super 300, gebeurt in het decor van het glooiende Italiaanse landschap van Toscane. Hij laat zich nog maar eens van z’n meest subtiele kant zien. Enkel aandachtige kijkers zullen meteen het nieuwe achterlicht en dashboard en de geïntegreerde LED’s opvallen, waaraan de nieuweling te herkennen is. Maar de technische fiche leert dat ook de ophanging vooraan werd aangepast. De GTS 300 krijgt hetzelfde systeem van voorvork zoals dat onlangs op de Primavera werd geïntroduceerd. Ook ABS is van de partij, net als ASR (anti-slipsysteem) en als bestuurder krijg je de mogelijkheid om je Vespa te koppelen aan je smartphone (via het Vespa Multimedia Platform).
Ondanks z’n grote afmetingen behoudt de GTS het zo karakteristieke Vespa-lijnenspel. Dat neemt niet weg dat - zeker als je ‘m vergelijkt met de oer-Vespa’s - de designers alles uit de kast mochten halen om het ruime plaatwerk de juiste Vespa-schwung te geven. Iets waar ze zonder meer in geslaagd zijn.
De grotere proporties laten dan weer probleemloos een langere wielbasis toe én de montage van 12 inch wielen. Dat zorgt onmiddellijk voor een efficiënt en kwiek stuurgedrag met meer stabiliteit aan boord.
Nieuw
Om de nieuweling aan de tand te voelen, zakken we op uitnodiging van de Italianen af naar Italië. We krijgen er mooie wegen die door de heuvels kronkelen en door pittoreske dorpjes snijden. En al is het weer eerder koud en het asfalt aan de natte kant, het kan ons humeur niet verpesten. Integendeel, met deze omstandigheden kunnen het ABS en het anti-slipsysteem meteen hun nut bewijzen.
We kunnen kiezen uit twee versies: de GTS en de GTS Super. Die laatste onderscheidt zich door z’n sportievere styling. Die herken je onder andere meteen aan z’n rode schokbreker vooraan, de banden met zwarte flanken, een grille aan de zijkant die verwijst naar de illustere GS uit de jaren ’50, een zwart zadel dat is afgewerkt met een witte bies, een andere kleur voor het dashboard,…
De GTS is beschikbaar in Nero Vulcano, Blu Midnight en Grigio Dolomiti. Alle GTS-modellen zijn voorzien van een beige zadel. De GTS Super zal verkrijgbaar zijn in het Nero Lucido, Montebianco, Rosso Dragon en Blu Gaiola, en dat in combinatie met een zwart zadel. Kiezen tussen de twee modellen zal dus hoofdzakelijk een zaak van persoonlijke smaak zijn, want onderhuids zijn de twee broers identiek.
Gebruik
Het 300 blok (dat in werkelijkheid maar 278 cc telt) geeft blijk van een uitzonderlijk vlakke werking. Trillingen blinken uit door hun afwezigheid. Enkel bij het afremmen merken onze meeste gevoelige voelsprieten lichte vibraties. Het blok is gewillig in lage toerentallen en reageert alert wanneer je ‘m daartoe aan zet. Als je z’n 22 pk op hun adem trapt, zul je uiteindelijk merken dat de top ervan rond 125 km/u ligt, maar dat dient tot weinig.
We nestelen ons liever in het zachte zadel voor een kilometerlang actief traject. We zitten perfect geïnstalleerd, met de voeten vlak op het middenbord. Wie z’n Vespa vaak wil gebruiken, zal snel uitkijken naar een windscherm op de optielijst. De bescherming die de koplamp biedt, is immers erg beperkt. Verder is het genieten geblazen aan boord van deze Vespa. Meer zelfs, door z’n nieuwe vering, de 12” wielen en de langere wielbasis biedt hij je ten allen tijde een uiterst comfortabele rit.
De vering vooraan kwijt zich uitstekend van zijn taak en filtert de oneffenheden correct weg. De stabiliteit aan boord is naar Vespa-normen prima, maar valt niet te vergelijken met echt GT-maxiscooters met een vergelijkbare cilinderinhoud. Aan de andere kant, de wendbaarheid van die GT-concullega’s zal dan ook nooit in de buurt komen van een Vespa.
Grens?
Zullen we in de toekomst nog krachtigere Vespa’s zien? Volgens Piaggio zijn we stilaan aan de grenzen van het concept gekomen. Een krachtiger blok tussen de wielen van de Vespa planten zal onherroepelijk moeten samen gaan met grotere afmetingen en dito wielen en er zal gezocht moeten worden naar meer stijfheid. Dat zijn zaken die moeilijk te combineren zijn met de ondertussen legendarische eigenschappen van de Vespa die ‘m ook zo uniek maken.
Moeten we daar rouwig over zijn? De Vespa zal nooit de koning van de autostrades worden, maar hij blijft in het stadsverkeer door z’n ontwerp en ongeëvenaarde handelbaarheid een unieke plaats opeisen. De 300 biedt die extra mogelijkheid om je Vespa met een gerust gemoed ook buiten de stadsomgeving te sturen. De GTS zal je vanaf de eerste meters in de vakantiestemming onderdompelen, zelfs al ligt de weg in het drukke Vlaanderen in plaats van het heuvelachtige Toscane.