We weten dat Porsche zijn gamma gaat elektrificeren en dat ook de 911 daarbij wordt betrokken. Helemaal elektrisch wordt de legendarische sportwagen echter niet en hij blijft vasthouden aan zijn beroemde zescilinderboxer. In de wandelgangen wordt gesproken over een plug-in hybride aandrijflijn, waardoor de Duitse coupé zich in alle stilte door de binnenstad kan verplaatsen.
Licht en compact
De volgende generatie van de Mercedes-AMG GT kiest eveneens voor een hybride aandrijflijn, maar de ingenieurs denken helemaal niet aan plug-intechnologie. AMG gaat voor een milde hybridisering onder een spanning van 48 volt. In een interview met onze collega’s van het Britse Autocar bevestigen ze: “met een tank van 75 liter stuiten we al op de grenzen van de packaging. Voor een deftig elektrisch bereik heb je een batterij van minstens 12 kWh nodig. Die vreet niet alleen ruimte, maar creëert ook heel wat meergewicht.
Tot 700 pk?
In combinatie met de V8 zou dit hybride systeem meer dan 650 pk kunnen opleveren. Zoveel vermogen laat zich beter met vier wielen temmen dan met twee en dus stapt de toekomstige GT over op vierwielaandrijving. Dat zou dan wel een bijzonder verfijnd systeem worden dat het koppel per wiel kan doen variëren.