Ze werden geboren in 1963 en hebben een charmante geschiedenis te vertellen. Sommige behoren tot het verleden, andere bestaan tot op de dag van vandaag. Allemaal verdienen ze onze aandacht voor hun vijftigste verjaardag.
1. Mercedes 600
De 600 is het vlaggenschip en een demonstratie van de technologische knowhow van het merk: een V8 met 250 pk, meer dan 200 km/u topsnelheid, centrale hydraulica (die de stuurbekrachtiging, remmen en sluiting van de ruiten regelt), alternator, airconditioning, … In achttien jaar carrière werd hij bestuurd door heel wat persoonlijkheden uit de culturele en politieke wereld zoals Elvis, Mobutu, Castro, John Lennon en zelfs de paus.
2. Porsche 911
Er vloeide al heel wat inkt over het jubileum van dit model. Hoe kan het ook anders? De 911 is de sportwagen bij uitstek, die geldt als de referentie. Gisteren of vandaag, de fundamenten zijn hetzelfde: een zescilinder boxermotor achterin, een verbluffende lijn, instrumenten met vijf tellers, … En de ongelooflijke kwaliteit zich altijd en overal op zijn gemak te voelen. Let echter op voor de eerste modellen, die heel delicaat zijn om te besturen op een nat wegdek.
3. Lamborghini 350 GT
De 350 GT, de eerste sportieveling met Lamborghini-logo, gaf de concurrentie van Ferrari lik op stuk. Dat was precies de bedoeling. Voor zijn tijd beschikte hij over spectaculaire technologie: remschijven, een V12 met vier nokkenassen, zes dubbele carburators, vier onafhankelijke wielen, … Sindsdien legde het merk een lange weg af. Maar de basis van de V12 bleef tot in de recente Murciélago.
4. Trabant 601
De P601 moest de armtierige P50 vervangen. Hij nam de algemene trekken over, maar werd uitgerust met een nieuwe motor, nog altijd een tweetakt. Hij haalde zelfs een topsnelheid van meer dan 100 km/u. In meer dan twintig jaar carrière evolueerde hij amper en werd hij, ondanks zijn ernstige gebreken, een symbool van de Democratische Republiek Duitsland.
5. Aston Martin DB5
De DB5 is een typische Britse GT: een dikke zescilinder-in-lijn, een heerlijk chique sfeer en een heel elegante lijn. Maar zijn reputatie dankt hij toch vooral aan een zekere geheim agent van de MI6 die van het merk een levende mythe maakte.
6. Lancia Fulvia
De Fulvia is bij de liefhebbers heel bekend als coupé, maar de berline verscheen het eerst, in 1963. De hoekige lijn verbergt zeer geavanceerde techniek: voorwielaandrijving, vier remschijven, een V4-motor met zeer kleine hoek, een ophanging met dubbele driehoeken vooraan, … De Fulvia stelde de concurrentie in de schaduw.
7. Maserati Quattroporte
In 1963 besloot Maserati zijn gamma uit te breiden met een berline. Een grote première voor het bedrijf, maar ondanks zijn familiale roeping profiteerde de bekende Quattroporte van een erfenis uit de autosport, met zijn V8 met vierdubbele nokkenas. Het was één van de eerste sportieve berlines. Vandaag is het model nog altijd aanwezig in het gamma.
8. Alfa Romeo Type 105/115 « Bertone-coupé »
Een model opvolgen dat even succesvol was als de Giulietta, is zeker niet evident. Nochtans zorgde Alfa Romeo in 1963 opnieuw voor opschudding met deze Bertone-coupé. Een buitengewone motor, strakke wieltreinen, een vijfversnellingsbak, vier remschijven, een sensuele lijn: alles was aanwezig om het model tot 1977 in productie te houden.
9. Panhard 24 ct
Panhard was het eerste merk dat een auto commercialiseerde aangedreven door een benzinemotor, maar stond aan de rand van de afgrond. Het werd in 1955 overgenomen door Citroën en lanceerde in 1963 de 24 ct. De moderne lijn en het heerlijk verfijnde interieur konden de verouderde mechaniek niet verbergen. Het werd een zwanenzang: vier jaar later was het verhaal uit. Op de foto zie je een 24 bt.
10. Mazda Familia
De Familia, een verre voorvader van de Mazda 3, is een kleine berline met drie volumes, die ook aangeboden wordt als pick-up en break. Het elegante design werd verzekerd door de grote Giorgetto Giugiaro. Ondanks zijn zwakke cilinderinhoud (800 cm³) stuurde de motor deze schoonheid naar meer dan 110 km/u. Op de foto een R100-versie met wankelmotor.