Volgens cijfers van onderzoeksbureau Jato steeg het gemiddelde in 2017 naar 118,1 g/km. In 2007 bedroeg de uitstoot nog gemiddeld 159,1 g/km, in 2016 was dat 117,8 g/km. Jato zegt dat die stijging grotendeels te verklaren valt doordat grote markten geleidelijk hun dieselauto’s inruilen voor benzines, die meer CO2 uitstoten. Ook het toenemende succes van SUV’s wordt aangehaald, die meer verbruiken dan klassieke auto’s.
De Europese doelstelling die de gemiddelde CO2-uitstoot per merk tegen 2021 op 95 g/km wil leggen, wordt daardoor moeilijk haalbaar. Constructeurs zullen hybrides en plug-inhybrides nodig hebben om die doelstelling te bereiken. Volgens Jato is het aandeel “alternatieve brandstoffen” in Europa tussen 2016 en 2017 gestegen van 3 naar 5 procent.
Peugeot zakt terug
In 2016 liet Peugeot nog het laagste CO2-cijfer optekenen van de 20 meest verkochte merken in Europa. Het succes van de 3008, zijn SUV, met benzinemotoren doet dat gemiddelde terug stijgen van 101,8 g/km naar 104,5 g/km. Daardoor heeft Peugeot de tweede laagste CO2-uitstoot in Europa, na Toyota. De hybridespecialist neemt de eerste plaats over. Volgens Jato neemt Citroën de derde plaats in, met een gemiddelde van 105,5 g/km.
BMW eerste premiummerk
Volkswagen staat op plaats 11, met net geen 120 g/km (119,6 g/km). Het merk wordt gevolgd door Kia (120 g/km). BMW staat als eerste premiummerk op plaats 14, met een gemiddelde van 121,8 g/km.
1. Toyota: 101,2 g/km
2. Peugeot: 104,5 g/km
3. Citroën: 105,5 g/km
4. Renault: 106,6 g/km
5. Suzuki: 114,9 g/km
6. Fiat: 115,6 g/km
7. Nissan: 115,9 g/km
8. Skoda: 115,9 g/km
9. Dacia: 116,9 g/km
10. Seat: 118,1 g/km