Febiac, de Belgische en Luxemburgse auto- en motorfietsfederatie, heeft de inschrijvingscijfers van nieuwe wagens in België gepubliceerd van Q1 2024. Voor alle merken samen waren er 135.140 nieuwe inschrijvingen in het eerste kwartaal van 2024. Dat is een lichte stijging (+ 2,8%) ten opzichte van dezelfde periode in 2023 (+ 3.656 exemplaren). Maar deze stijging is voornamelijk te danken aan de maanden januari (+ 17,1%) en februari (+ 9,6%). In maart was er een daling te bemerken van 13,5% ten opzichte van dezelfde maand in 2023 (die, toegegeven, meer werkdagen had). Voorlopig kunnen we dus vooral zien dat de inschrijvingen de bestelcijfers van eind 2023 volgen.

Waar is het Autosalon van Febiac?

Het is dus ook nog even afwachten of de afwezigheid van een ‘echt’ Autosalon van Brussel in januari, georganiseerd door Febiac, een negatieve impact zal hebben op de inschrijvingscijfers. Toch bij de particuliere klanten. Want de Belgische automarkt wordt begin 2024 nog steeds volop gedragen door de bedrijfswagensector.

Premium op kop

Het Duitse premiumtrio (BMW, Audi, Mercedes), Volkswagen en Volvo bezetten namelijk de vijf eerste plaatsen van de Belgische automarkt in het eerste kwartaal van 2024. Zoals al meerdere jaren het geval is, staat BMW aan de top met bijna 15.000 nieuwe inschrijvingen (14.243 exemplaren), voor Volkswagen (11.105 stuks), Audi (10.947 stuks), Mercedes (9.899 stuks) en Volvo (8.519 stuks), die de top 5 aanvullen.

Toyota, Dacia en Tesla staan sterk

Vervolgens merken we de sterke aanwezigheid van Toyota en Dacia op. Met zijn veralgemeende hybridestrategie is het Japanse merk erin geslaagd te stijgen naar de zesde positie op de Belgische markt, met 7.882 nieuwe inschrijvingen. Dacia blijft van zijn kant de favoriet van de particuliere klanten met zijn aantrekkelijke prijzen. Het Roemeense merk van de Renault-groep steekt daarmee zijn zustermerk voorbij. Dacia staat dus 7e, met 7.345 inschrijvingen, terwijl Renault (historisch gezien een van de koplopers op de Belgische markt...) voortaan 9e staat, met 6.139 inschrijvingen. Het Franse merk eindigt daarmee net achter Tesla. Het volledig elektrische Amerikaanse merk heeft namelijk meer dan 7.000 wagens geleverd in België in Q1 2024 (7.219 inschrijvingen). Peugeot sluit de top 10 af met iets meer dan 6.000 nieuwe inschrijvingen.

Citroën, Opel, Fiat?

Dankzij de door Febiac gepubliceerde cijfers kunnen we ook zien dat andere, traditioneel sterke merken in België, langzaam lijken weg te zakken in de rangschikking. Zoals bijvoorbeeld Citroën, dat zich momenteel tevreden moet stellen met een 15e plaats met 3.850 inschrijvingen. Het Franse merk heeft dus bijna twee keer minder wagens geleverd op onze markt dan Tesla in het eerste kwartaal van 2024. Maar de andere niet-premiummerken van Stellantis doen het niet beter, zoals Opel (17e, 3.015 stuks) of Fiat (25e, 858 stuks). Het Italiaanse merk heeft daarmee amper meer wagens ingeschreven dan MG (26e, 786 exemplaren), het eerste Chinese merk op de Belgische markt. Maar het is ook minder dan sommige luxemerken, zoals Porsche (23e, 1.130 exemplaren) of Land Rover (19e, 1.874 exemplaren).

?